eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita

Franciaországban marad a roncsprémium

Az előzetes tervekkel ellentétben a francia kormány mégsem szünteti meg a rendkívül sikeres, roncsprémiumnak nevezett autóvásárlási kedvezményt, hanem azt további két évvel, várhatóan 2011 végéig meghosszabbítja.

A tavaly decemberben bevezetett állami támogatás lényege, hogy azonnali ezer eurós, mai árfolyamon több mint 270 ezer forintos árkedvezményben részesül az a vásárló, aki tíz évesnél régebbi autóját új, környezetkímélőre cseréli. A kormány júliusban azért helyezte kilátásba a roncsprémium megszüntetését, mert az a büdzsé számára az eredetileg tervezett 220 millió euró helyett éves szinten várhatóan 400 millió eurós kiadással jár majd.

A hírt követően számos gazdasági elemző és maguk az autógyártók is arra figyelmeztettek, hogy a támogatás hirtelen, brutális felfüggesztése súlyos következményekkel járhat az amúgy törékenynek tartott fellendülésre. Az utóbbi hónapok statisztikái ugyanis világosan jelzik, hogy a roncsprémium erőteljesen hozzájárul a francia autópiac növekedéséhez, és ezzel párhuzamosan a gazdaság növekedési pályára állásához.

Az a tény, hogy a héten a gazdasági miniszter a támogatás két éves meghosszabbítását valószínűsítette, a pénzügyminiszter pedig egy rádióinterjúban "fantasztikus sikernek" nevezte ezt az eszközt, megfigyelők szerint azt jelzi, hogy a Fillon-kabinet meghallotta a szakértők érvelését. Igaz, a roncsprémium fenntartására már abból is következtetni lehetett, hogy a gazdaság fellendítéséért felelős miniszter nemrég azt mondta: "sietség nélkül, finoman és fokozatosan" kell ezt a támogatást kifuttatni.

Az autógyártók által a héten közzétett legfrissebb adatok szerint a roncsprémiumnak köszönhetően tavaly december óta összesen 330 ezer gépkocsit adtak el Franciaországban, és az augusztusi eladások is a fellendülés folytatását jelzik: a múlt hónapban pontosan hét százalékkal több személygépkocsi kelt el, mint a tavalyi év azonos időszakában.

A gyártók külön öröme, hogy magas a kereslet a francia gyártmányú gépkocsik iránt, ezek eladása az elmúlt hónapban 11,5 százalékkal emelkedett, míg a külföldi márkáké mindössze három százalékkal. A Peugeot-Citroën csoport eladásai nem kevesebb, mint 17,3 százalékkal ugrottak meg, és a Renault is több mint 11 százalékos növekedést mondhat magáénak. Ez utóbbi sikerét egyébként főleg a Romániában gyártott Logannak köszönheti, melyből a múlt hónapban 62 százalékkal többet adott el, mint júliusban.

A pozitív változásokat egyébként az is jól jelzi, hogy a Peugeot-Citroën három éves kihagyás után novembertől teljes éjszakai műszakot indít a kelet-franciaországi Sochaux-ban működő üzemében, ami a termelés 20 százalékos emelkedését fogja eredményezni. A cég vezetőinek elmondása szerint a lépést, amely egyelőre nem eredményez új munkahelyeket, a Peugeot 3008-as modellje iránti jelentős vásárlói érdeklődés, valamint az 5008-as modell közelgő piacra dobása teszi lehetővé.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 26. 21:41
×
×
×
×