eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita

A fekete doboz megszüntetését javasolja az Airbus

A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék.

A német Thomas Enders a Le Parisien című lapnak adott interjúval az iparágat foglalkoztató régi vitát elevenít fel. Az Airbus főnöke szerint a fekete doboz helyett - amelyet egyes repülőgép-szerencsétlenségek esetében sohasem találnak meg, más esetekben annyira megrongálódnak, hogy adataikat nem lehet hasznosítani - az utazás paramétereit folyamatosan műholdas rendszerek révén kellene továbbítani és így tárolni.

Az állásfoglalásnak külön időszerűséget ad, hogy az Air France Rio de Janeiróból felszállt és az Atlanti-óceánba zuhant 447-es járatának fekete dobozait a katasztrófa óta eltelt három hónap alatt nem találták meg - noha az általuk rögzített adatok igen fontosak lennének a szerencsétlenség okainak megértéséhez, és így a légi közlekedés biztonságának javításához.

Az Airbus - mondta Enders - ezért tanulmányozza az adatgyűjtés másik lehetőségét. A legfontosabb repülési adatokat - sebesség, magasság, a gép helyzete, stb. - ugyanúgy egyidejűleg továbbíthatnák mesterséges holdak révén, mint ahogy ez ma a gépek karbantartása esetében történik. Az Airbus parnereivel és szállítóival együtt tanulmányozza a kérdést.

Pierre Jeanniot, a fekete dobozok koncepciójának egyik kialakítója a Le Parisiennek nyilatkozva elmondta, hogy a repülőgépek akár ezer paramétert is továbbíthatnak műholdas rendszerekkel, például a pilótafülke képét is. Egy ilyen adattovábbító rendszer költsége Jeanniot szerint gépenként 50 ezer dollárt is elérne, ez azonban kifizetődő lenne. "Ezek a rendszerek lehetővé teszik a karbantartás javítását és ezzel a járatok pontosságának növelését".

Paul Louis-Arslanian, a BEA szakértői iroda képviselője viszont arra emlékeztetett, hogy régi vitáról van szó. A rendszernek megvannak a maga határai, ezek közül az első helyen az ára szerepel. Még azt is ki kell jelölni, hogy milyen adatokat továbbítanak, milyen eszközökkel, továbbá hogyan lehet megvédeni őket a visszaélésektől, illetve hogyan használják fel ezeket az adatokat.

További újítás lehetne olyan repülési adatrögzítők bevezetése, amelyek nem süllyednek el, hanem a víz felszínén lebegnek. Ennek azonban az a hátránya, hogy nem lehetne biztosan megállapítani, hol van a roncs, mivel az ilyen fekete dobozt elsodorhatja a víz. És ez a megoldás sem lenne olcsóbb.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 26. 21:41
×
×
×
×