Az oktatási jogok biztosa nem tud ebben a kérdésben vizsgálódni, ugyanis az ajánlás mindig az intézménynek szól. Az elmúlt 3-4 évben az oktatási intézmények egyik legfontosabb problémája a diákok egymás közötti erőszakos cselekményei és az agresszió általában. Találkoztam már a testi fenyítés minden formájával, amikor tanár bántott diákot, diákok bántották egymást. Most már egyre gyakrabban tapasztalom azt, hogy diákok bántalmaznak tanárt - de ilyen fiatal verekedőkkel még nem találkoztam.
Hogyan lehet ezt a problémát orvosolni?
Több mint négy éve tárgyalunk európai szakemberekkel az iskolai erőszak visszaszorításáról. Ebben az esetben is célszerű segítséget kérni a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársaitól, a családsegítőtől, a megyei pedagógiai intézettől. Miskolcon működik jogi kar, ahol kitűnő kriminológusok vannak, akik régóta kutatják a fiatalkorúak bűnelkövetési módjait és annak okait. Annak ellenére, hogy gyakran nem lehet büntetni a gyerekeket, a rendőrök nagyon széles tapasztalattal rendelkeznek a fiatalok agresszivitásával kapcsolatban. Ezeket a tapasztalatokat összegezni kellene azért, hogy kitalálhassuk: miért ilyenek a gyerekek?
A konkrét esetben egy rosszul viselkedő harmadik osztályos fiút a pedagógus kézen fogott és megpróbált a táblához kísérni, mire a társai bántalmazták a tanárnőt. A tanárnak milyen lehetőségei vannak a diákkal szemben, hogyan tudja fegyelmezni?
Ez az ügy nem lehetett előzmény nélküli. Valami történhetett korábban a tanár és a diákok között. Sokan azt mondják, hogy a tanárok eszköztelenek. Ez igaz, de akkor kérjék mások eszközeit, olyanokét, akik már rendelkeznek ilyen tapasztalattal. Együttműködés nélkül nem fogják megtalálni az okokat és a szükséges eszközöket sem.
Ön szerint milyen büntetést kellene kiszabni a diákokra?
Ezt helyben kell megítélni, de a tanköteles korúval szemben a legsúlyosabb büntetés (és ez szerintem arányban áll a cselekedetükkel) az az áthelyezés egy másik iskolába.
Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban