A Gazdasági és Közkekedési Minisztérium infrastruktúra ügyekért felelős szakállamtitkára az InfoRádióban elmondta: azt egyelőre nem tudják, hogy mekkora forrást biztosíthat Brüsszel a metróvonal megépítésére, mert erről külön szerződést kell kötni az operatív program elfogadása után.
Felsmann Balázs hozzátette: ha a fejlesztés uniós társfinanszírozásban épül meg, akkor több más, brüsszeli támogatással kalkuláló fővárosi nagyprojekt kivitelezése tolódhat el évekkel.
Valószínűleg nem szorulnak ki
Egyelőre úgy tűnik, hogy a 4-es metró uniós projektté válásával nem szorultak ki a főváros által fontosnak tartott más nagyberuházások a támogatott körből, bár többet valóban hátrébb soroltak időrendben.
Így továbbra is uniós támogatásra számíthat a főváros által korábban előnyben részesített 5-ös metró előkészítése, valamint az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása, bár ez utóbbi három beruházás 2008 előtt nem kezdődik el.
A Gazdasági Minisztérium honlapján közzétett Közlekedésfejlesztési Operatív Program projektlistáján az 5-ös metró esetében ráadásul csak az üzemmódváltásra felkészülés támogatása várható. Ez azt jelenti, hogy a szentendrei HÉV felújítása során figyelnek arra, hogy később metrószerelvények is közlekedhessenek a vonalon. Az 5-ös metró építése szakértők szerint 2013 előtt nem kezdődik el.
Bizonytalan státuszban
Az aquincumi híd és a Moszkva tér átépítésének uniós támogatása egyelőre még bizonytalan. A Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács jövő héten dönt arról, hogy ez a két beruházás bekerüljön-e egyáltalán az uniós támogatású projektek közé.
Bakonyi Tibor, az uniós ügyekért felelős korábbi főpolgármester-helyettes az InfoRádiónak elmondta: ezt a két, nem közlekedési fejlesztést az EU strukturális alapjaiból szeretnék finanszírozni. A hídépítés össze lenne kötve egy térségi programmal, amelyben az aranyhegyi patak revitalizációja és a Római parti gátépítés is szerepel.
Az InfoRádió úgy tudja, hogy a 4-es metró uniós támogatása elérheti a 160 milliárd forintot, míg a többi projekt körülbelül 100 milliárd forintra számíthat. Az unió 2007 dönthet a támogatások odaítéléséről.
Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban