Soroksárról a középkori történetíró, Anonymus "Surcusar" néven ír, ami a nyelvészek szerint sarkot és mocsaras folyót jelent.
A településből 1871-ben lett nagyközség, majd 1950-től az 1994-es szétválásig Soroksár Pesterzsébettel együtt alkotta Budapest XX. kerületét. A leválás óta a városrész Budapest XXIII. kerülete.
Soroksár, amely messze esik a belvárostól, máig őrzi kisvárosi jellegét. A politikai viharok ritkábbak, mint más kerületekben, ami nem is csoda, mert a képviselőtestület felét független vagy civil szervezetek által delegált képviselők adják.
Az önkormányzatot az 1994-es önállóvá válás óta Geiger Ferenc független polgármester vezeti.
A kisvárosi jelleggel jár, hogy Soroksár a Budapesti Rendőr-főkapitányság adatai szerint az egyik legbiztonságosabb kerület, valamint az is, hogy a nagy szabad földterületek miatt a főváros parlagfűvel legfertőzöttebb területe. Bár a gyomnövény irtásával évről évre jobban törődnek, még messze van az ideális állapot.
A kerületben a legnagyobb tiltakozást az váltotta ki, amikor az önkormányzat az egykori sváb temető helyén lakópark építésének engedélyezését tervezte, a civil tiltakozások után azonban a kerület letett a szándékáról. Azt viszont sokan kifogásolják, hogy Soroksárnak nincs önálló temetője, és piacra is más kerületbe kell járni.
Közlekedési gondok
Soroksár közlekedési problémáját elsősorban az jelenti, hogy kevés a kelet-nyugati útvonal az észak-déli irányú HÉV-vágányok miatt. A kerület főútja, a Grassalkovich út is egyre kevésbé birkózik meg az M0-ás felől érkező tranzitforgalommal.
A főváros hosszú távú közlekedési koncepciója szerint a keresztirányú közlekedést a Soroksárról induló Külső kerületi körút oldja majd meg, de ez egyelőre még csak a tervezőasztalon létezik.
Az M0-ás közelsége hasznot is hoz a kerületnek: itt épült fel az elmúlt években Közép-Európa legnagyobb logisztikai beruházása, a BILK, egy óriási raktárkomplexum, amely egy pályaudvar és egy rakodóállomás kombinációja.
Soroksár tömegközlekedése nagyrészt a ráckevei HÉV-en alapul, amely a tervek szerint egyszer majd a városközpont alatt átvezető, Szentendréig tartó 5-ös metró része lesz. Ha az átalakítás el is kezdődik a következő néhány évben, a kerület akkor is legfeljebb 10 év múlva érzi a hatását.
A kerület másik nagy, de kihasználatlan főútvonalának lehet tekinteni a Soroksári-Duna-ágat, amely azonban a lassú folyás miatt egyre jobban eliszaposodik. A folyóág kotrására több program indult, a megvalósulás azonban még szintén messze van.
Vitaműsor
Balog Barna, a Fidesz által támogatott független és Geiger Ferenc, a Soroksári Civil Szervezetek jelöltjének vitáját péntek este kilenckor, az InfoRádió választási vitaműsorunkban hallhatják élőben.
Balog Barnát támogatja még az '56-os Magyarok Világszövetsége, az Összefogás Soroksárért Egyesület, és a Fidelitas is. Geiger Ferencet az MSZP és az SZDSZ támogatja, valamint a Jobboldali Civil Szervezetek és a Soroksári Polgári Szövetség is.
Az Országos Választási Iroda honlapja szerint rajtuk kívül még Hegyi Péter Hunor indul a polgármesteri címért az MDF támogatásával, valamint Farkasfalvi József, az Együtt Soroksárért egyesület támogatásával.
Rendkívüli üzemanyagár-változást jelentettek be