eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A 3-as metró vonalának felújítása miatt metrópótló buszok közlekednek a Váci úton 2017. november 6-án. Az Újpest-központ és a Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évig tart.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Belvárosból kitiltott robogók, megemelt parkolási díjak – a Levegő Munkacsoport javaslatai

A cél, hogy jobb legyen Budapest levegője és kisebb a károsanyag-kibocsátása. Ehhez a 3-as metró útvonalán csillapítanák a nagy sugárutak forgalmát, iskolautcák és több buszsáv kialakítására tesznek javaslatot.

A Fővárosi Önkormányzat 2022-ben lehetőséget biztosított arra, hogy a budapesti székhelyű civil szervezetek javaslatot tegyenek a Fővárosi Közgyűlés 2023. évi munkatervének összeállításához. A Levegő Munkacsoport számos olyan javaslatot terjesztett elő, melyek megvalósításával rövid idő alatt és viszonylag alacsony költséggel jóval élhetőbbé válna Budapest – írja közleményében a szervezet.

A Fővárosi Közgyűlés két évvel ezelőtt fogadta el a Budapest Fenntartható Energia és Klíma Akciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. Azóta még kevés előrelépés történt, ezért a Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a Közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket.

  • Gyorsan megvalósítható lenne az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása. Az M3-as metrófelújítását követően ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot lehetne létrehozni. Ehhez hasonló átalakításról már korábban is volt szó, azonban a megvalósítás idáig mindig elmaradt.
  • „Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését is, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére. Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18 ezer és 30 ezer forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat” – mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
  • A civil szervezet javasolja továbbá a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából, mivel egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó.
  • „Javasoljuk az iskolautcák kialakítását is, vagyis azt, hogy ahol csak lehetséges, a gyerekek biztonsága és egészségük megóvása érdekében korlátozzák a gépkocsik behajtását az iskolák melletti utcákba, különösen a reggeli érkezés és a délutáni távozás óráiban” – ismertette Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője.
  • Szintén ajánlja a Levegő Munkacsoport, hogy a Fővárosi Közgyűlés kezdeményezze újabb buszsávok kialakítását a fővárosba vezető utakon.
KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×