eur:
389.45
usd:
364.38
bux:
68253.04
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Tenger alatt is szerelik az internetet

Megkezdődött annak a Földközi-tenger alatt futó vezetéknek a javítása, amelynek elszakadása miatt az egész Közel-Keleten és még Indiában is akadozott az internet szolgáltatás. A helyreállítási munkákat a célra átalakított hajókkal végzi több, mint ötven szakember, de a javítás így is egy hétig elhúzódhat.

A múlt héten milliók szidták az internet szolgáltatójukat, amikor hirtelen megszakadt, vagy legalábbis drámai módon lelassult a világhálóhoz való hozzáférésük. Ezek a közel-keleti és indiai felhasználók akkor még nem tudták, hogy nem a cégek, hanem egy Európa és Afrika között futó tengeralatti kábel sérülése volt a kimaradások oka.

Azt még a mai napig sem tudják, hogy miért szakadt el a kábel. Egyes jelentések szerint egy, a közelben elhaladó tankhajó horgonya szakíthatta el a kábelt, ám a területileg illetékes Egyiptom kommunikációs minisztériuma szerint a kérdéses időpontban nem haladtak át hajók a területen.

Fényimpulzussal keresték a szakadt részt

Mindenesetre jó pár nap elteltével végre nekikezdtek a hibaelhárításnak, ami igazi csúcstechnológiai teljesítmény lesz. A Földközi-tenger fenekén futó vezetéket, két erre a célra átalakított hajóról, ötven telekommunikációs szakember javítja.

A kábel fenntartásáért felelős Flag Telecom nevű cég szerint a munka egy hétig is eltarthat.

Első lépcsőben a szakembereknek meg kellett állapítaniuk a kábelszakadás pontos helyét. Ezt gyakran a szárazföldről is meg tudják tenni - mondták el illetékesek a BBC-nek.

A kilencrétegű optikai kábelen fényimpulzusokat tudnak küldeni. Amikor ezek elérik a törött részt és visszaverődnek, a szakemberek ki tudják számolni, hogy mekkora utat tettek meg, azaz, hogy a Földközi-tenger melyik részére kell küldeni a hibaelhárítók hajóit.

A sérült részt ezek után távirányítású eszközökkel kivágják, és a két kábelvéget a felszínre - a hajók fedélzetére - hozzák, ahol a szakemberek újra összekötik.

A telekom cégek a hajósoktól és halászoktól tartanak

Az összesen 28 ezer kilométer hosszú kábel meghibásodása miatt Egyiptomban megszakadt az internet kapcsolatok 70 százaléka, Indiában pedig 60 százalékos volt a kiesés. Akadozott a kapcsolat az Egyesült Arab Emirátusokban, Kuvaitban, Szaúd-Arábiában és Dubajban is.

Több mint egy évvel ezelőtt egy földrengés miatt megsérültek a Tajvanon átfutó kábelek, ami miatt Ázsia nagy részében akadozott az internet.

Szakértők megjegyzik, hogy a kommunikációs cégek és a hajózási vállalatok, valamint halászok kapcsolata nem éppen felhőtlen. A kábelfenntartók ugyanis tartanak attól, hogy utóbbiak elszakíthatják a vezetékeket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Erőszakba torkollottak a diáktüntetések Amerika-szerte

Erőszakba torkollottak a diáktüntetések Amerika-szerte

Az Egyesült Államokban zajló, Gáza-párti diáktüntetések közepette több száz embert letartóztatott a rendőrség. New Yorkban rohamrendőrök hatoltak be egy egyetemi campus egyik épületébe, Los Angelesben két ellentábor csapott össze a rendőrök felvonulása előtt.

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Két hetes ultimátumot adott a kormányzat a hazai üzemanyagpiaci szereplőknek, ez alatt az idő alatt a régiós középmezőnybe kell eljuttatni a magyar benzint és a dízelt. A Mol már meg is tette az első nagy lépést, mindkét terméknél 10-10 forinttal csökketette a kiskereskedelmi árrését, ezt a piac többi szereplője is nagyjából lekövette. A kormányzat a múlt héten a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos relatív árcsökkenés szükségességét jelezte, ami a benzinkutak hasznának visszavágásával valósulhat szerintük meg: felmerül a kérdés, hogy hogyan is alakulhat a kisebb, független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik az árrés összehúzása? Megéri az új környezetben üzemeltetni a kutakat? Mi a nagy veszélye a piaci folyamatokba való belenyúlásnak? Eljön a „benzinkutak bosszúja"?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×