A nagymértékű fluktuáció mellékhatása, hogy a betanított régieket felváltó újakat már nincs idő betanítani. A nagyfokú tudatlanság miatt az egyes helyek ellenőrzésére fordított idő is megnőtt: míg egy-két évtizede néhány óra volt egy átfogó vizsgálat,
ma egy napba is beletelik, mire a vizsgálat végére jutnak az ellenőrök, miután a dolgozók sokszor még a kérdéseket sem értik
– sommázza az egyre általánosabb helyzetet a Világgazdaságnak Zoltai Anna, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vendéglátás- és étkeztetésfelügyeleti osztályának vezetője.
Példaként azt a Gozsdu-udvarban végrehajtott ellenőrzés-sorozatot említette, amelynek nyomán
a nyolc ellenőrzött vendéglátóhely közül hatban a hiányosságok pótlásának idejére az ételkészítést és a kiszolgálást is fel kellett függeszteni.
Miközben olyan Michelin-csillagokkal elismert topéttermek léptek színre, amelyek felírták Magyarország nevét a világ gasztronómiai térképére, egyre súlyosabbak a problémák a másik póluson, ahol a vendéglátóhelyeket felkereső ellenőrök egyre több szabálytalanságot találnak.
A nyelvet és az európai szabályokat nem ismerő nemzetiségi gyorséttermek elterjedése önmagában sok pluszmunkát ad az ellenőröknek. Az év elején a bevásárlóközpontok ételudvaraiban négy ilyen üzletet kellett higiéniai takarítás idejére bezárniuk. A szakember szerint az élelmiszer-biztonság fenntartásához a fogyasztók is hozzájárulhatnának azzal, ha csak ott étkeznének, ahol láthatóan tiszta környezetben gondos élelmiszer-kezelés zajlik.
A Nébih ingyenesen hívható zöldszámára két éve két, tavaly már 137 ételmérgezés-gyanús esetről érkezett bejelentés, idén pedig
már az első fél évben 87 telefonhívást jegyeztek, ami további emelkedést jelez.
Az ételmérgezés gyanúja nyomán soron kívül indul a vizsgálat, de ez csak a jéghegy csúcsa: a szakmai becslések szerint az esetek 1 százalékáról szerez csak tudomást a a hivatal.
A Nébih célja nem a büntetés, hanem a veszélytelenítés, az élelmiszer-biztonsági szabályok betartatása. Gyakorta egyszerűnek tűnő mulasztások miatt alakul ki akár tömegeket veszélyeztető helyzet. Például amikor nem tartják be a szállítási vagy hűtési előírásokat, vagy túlvállalják magukat, és túl kis helyen akarnak túl nagy választékot előállítani.
Az okok arra is visszavezethetők, hogy a második legnehezebben betölthető munkakör ma a pincér, a hetedik a szakács – derült ki egy tavaszi szakmai felmérésből, amelyről korábban a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) juttatott el a Világgazdaságnak.