Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa szerint a vasúti mellékvonalakon a személyszállítás megszüntetése miatt várhatóan jelentősen nőni fog a közúti közlekedésből származó környezeti terhelés. Ennek tükrében az ombudsman felszólította a közlekedési minisztert, hogy a közszolgálati szerződések megkötése előtt haladéktalanul végezze el a szükséges környezeti vizsgálatokat.
Fülöp Sándor az állásfoglalásairól tartott tájékoztatón szólt arról is, hogy a jövő évi költségvetés tervezetében - amelyről napokon belül dönt a parlament - többségben vannak azok az elemek, amelyek a környezeti, gazdasági és szociális fenntarthatóság ellen hatnak.
Arra a kérdésre, hogy javaslatait az érintettek figyelmen kívül hagyhatják-e, Fülöp Sándor azt mondta, állásfoglalásainak nem biztos, hogy lesz pozitív hatása.
"Az ombudsman nem hatóság, tehát senkinek nem parancsolhatunk meg semmit, ugyanakkor mindig akad támogatás, mindig akadnak egyéni képviselői indítványok, ha sikerül szakmai érveket adnunk. Ez sikerre is vezethet, mert a környezetvédelemben érdekes módon lehet konszenzust teremteni" - fogalmazott.
A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztéséről szóló törvény módosításának tervezete kapcsán Fülöp Sándor úgy vélte: az beláthatatlan környezeti kockázatokat vet fel. A 2009. október 26-án az Országgyűléshez beterjesztett képviselői módosító indítvány feloldaná a tározóterületeken a gazdálkodással kapcsolatos korlátozásokat, így ha a tározóba vizet eresztenének, a gazdálkodó kártalanításra lenne jogosult. Ennek azonban a zöld ombudsman szerint komoly anyagi és környezetvédelmi kockázatai vannak.
Vigyázat, már támadnak a pénzkicserélős csalók is – erre kell figyelni