A Combinókat az utazóközönség először fizetett hirdetésekben, plakátokon láthatta. Aztán a városvezetés erőteljes reklámmal beharangozott járművei egy szép nyári napon - a budapesti úszó Európa-bajnokságra időzítve - végre megjelentek a körúton.
Azokban a kánikulai napokban a szőrszálhasogató pestiek a villamosok legnagyobb hibájaként a légkondicionálás hiányát emlegették.
A kritikusok nem sejthették, hogy ez lesz a legkevesebb, hiszen azóta a Combinók között "járvány" dúl: egyik meghibásodásból esnek a másikba, több időt töltenek a remízben, mint szolgálatban, és újabban a vandálok sem kímélik őket.
A rongálók elrettentése érdekében a városvezetés úgy döntött, hogy a jövőben csak a sötétség beálltával közlekedteti a Combinókat, és a 2001-es merényletek idején tett rendőrségi intézkedésekhez hasonló biztonsági szabályokat vezet be a védelmük érdekében.
Vajda Pál főpolgármester-helyettes kijelentette: "Hihetetlenül büszke vagyok a nagykörúti járműcserére. Körülbelül olyan lesz a biztonság, mint a 2001-es merényletek után a légi közlekedésben."
A védelem költségéről nincsenek hivatalos információk.
Mi lehet a háttérben?
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint azonban ismét műszaki hibára enged következtetni, hogy leállították a Combinók nappali üzemét.
Vitézy Dávid úgy véli, a BKV a rongálásokat csupán ürügyként használja a meghibásodások palástolására.
"Mi némileg ürügynek érezzük azt, hogy a rongálókra hivatkozva állították le a Combino villamosok nappali üzemét. Hát eddig az összes villamost késő este rongálták meg. Emellett a lerobbanások folyamatosak voltak. Nem lehet azt mondani, hogy azért, mert rongálják a villamosokat Budapesten, leállítjuk ennek a típusnak a közlekedését, mert ez a kép így nem áll össze" - fogalmazott Vitézy Dávid.
Közben a gyártó cég kommunikációs igazgatójának a nevét is megismerhette már az érdeklődő budapesti közönség.
Farkas Szilvia legutóbb azt közölte, hogy több Combino villamos hajtóművét kicserélik, de ennek nincs köze a villamosok korábbi meghibásodásaihoz. A Siemens egy éve beszállítót váltott, ezért cseréli ki a korábbi "mechanikus berendezéseket" - hangzik a hivatalos magyarázat.
Végül a legfrissebb hír Combino-ügyben: csütörtök éjjel 11 óra 22 perckor a 4-6-os villamos vonalán, a Nyugati téren ismét meghibásodott egy szerelvény. A villamost ki kellett vonni a nagykörúti forgalomból - közölte a BKV fődiszpécsere.
A Fidesz független vizsgálatot kér
A fővárosi Fidesz-frakció független vizsgálóbiztos kinevezését kéri a főpolgármestertől a Combino villamosok folyamatos meghibásodása miatt - mondta el az InfoRádióban Wintermantel Zsolt frakcióvezető-helyettes.
Az InfoRádió keresi az ügyben Demszky Gábort.
"Kérem, sőt felszólítom Demszky Gábort, szólaljon végre meg, mint Budapest első számú vezetője és a Combino ügy vélhető siettető embere, és adjon magyarázatot a történtekre" - tudatta közleményében Tarlós István, a Fidesz támogatásával induló független főpolgármester-jelölt.
Hozzátette: alig valószínű, hogy a "véletlen hiba" teóriája és a konok hallgatás tovább tartható.
A zagyvakampány után mindenkinek tetszeni fog
Vajda Pál főpolgármester helyettes szerint a fővárosi fideszes képviselők a Combino villamosok beszerzésével kapcsolatban minden dokumentumot ismerhetnek, így értelmetlen a felvetésük. Mint mondta, az ellenzéki párt emberei benne voltak a tenderbizottságban, valamint a BKV felügyelő bizottságában is.
Szerinte, ha vége lesz a választási "zagyvakampánynak", mindenki látni fogja, hogy a villamosok igen korszerűek. Hozzátette: amikor a Volvo buszokat üzembe helyzeték, az első hónapban 160 meghibásodás történt, mégsem voltak ezzel tele az újságok, mert nem volt kampány.