Amennyiben az olajszállítás 24 óránál tovább szünetel, úgy kőolajkészleteket szabadítanak fel a tartalékokból - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.
Közölte: a MOL technikai tartalékaiból pótolható kezdetben az az olajmennyiség, amely az orosz-belorusz olajvita miatti leállás következtében nem érkezik meg.
Kóka János emlékeztetett arra, hogy egy évvel korábban Magyarország gázellátásával voltak gondok, ezért a kormány törekszik mind a földgáz, mind pedig a kőolaj és kőolajszármazékok esetében az ellátási biztonságának megteremtésére
Magyarország kőolajszükséglete napi mintegy 15 ezer tonna. A Barátság kőolajvezetéken naponta mintegy 22 ezer tonna kőolaj áramlott Magyarországra. A Barátság kőolajvezetéken vasárnap már volt egy rövidebb, hatórás leállás.
Magyarországnak megfelelő tartalékai vannak arra az esetre, ha a kőolaj-ellátásban gondok adódnának. Ezek a készletek az európai uniós normáknak megfelelően 90 napon túliak.
A gazdasági miniszter szerint ha tartósnak bizonyul, hogy a Barátság kőolajvezetéken Magyarország nem kap kőolajat, úgy az Adria kőolajvezetéken keresztül dél felől biztosítható az ország ellátása. A csővezeték kapacitása napi 27-28 ezer tonna. Ez évi mintegy 10 millió tonna kőolaj szállítását teszi lehetővé.
Amennyiben a Barátság kőolajvezeték hosszabb ideig nem üzemel, úgy Magyarország megteszi a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az Adriáról kőolaj-tankerekből pótolja a kieső olajmennyiséget.
A pótlás a miniszter szerint ugyanakkor néhány hétbe beletelhet, mivel a csővezetéket fel kell tölteni. Az első továbbításhoz az első kőolajszállító megérkezését követően tíz nap szükséges.
A miniszter hangsúlyozta: mindennek nem lesz hatása az üzemanyag árára, azt ugyanis a kőolaj világpiaci ára határozza meg. A készletezés és a rendkívüli helyzetekhez való alkalmazkodás képességének költsége pedig benne van a benzin árában.
A miniszter jelezte, hogy a fejleményekről tájékoztatta az Országgyűlés illetékes szakbizottságainak vezetőit, valamint a külügyminisztert is.
Hernádi Zsolt, a MOL elnöke megerősítette, hogy a cég árpolitikája a történtek ellenére sem változik, azaz a társaság nem vonja vissza a bejelentett benzinár-csökkentést.
Kóka János közölte: a készletezés ára literenként 2-3 három forint, amelyet az üzemanyagok árában a fogyasztó fizet meg.
Az esetlegesen felhasznált készletek visszapótlására a készletezési szövetségnek kötelezettsége van.
Kóka János közölte azt is: amennyiben szükségessé válik, rövid időn belül 500 ezer tonnányi finomítatlan kőolajat és mintegy 600 ezer tonna finomított kőolajterméket lehet felszabadítani a meglévő készletekből.
Diplomáciai egyeztetés
A külügyminisztérium államtitkára bekérette Fehéroroszország budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivőjét, Alekszandr Hajnovszkijt, valamint Igor Szavolszkij orosz nagykövetet - közölte a külügyi szóvivő.
"Horváthné Fekszi Márta jelezte, hogy a magyar kormány Minszk és Moszkva sürgős válaszát várja, mikor indulnak újra a szállítások, és a két fél milyen biztosítékokat tud adni arra, hogy a jövőben nem fordul elő ilyen fennakadás" - olvasható a közleményben.
A külügyi államtitkár hangsúlyozta, hogy Magyarország nem kíván beleavatkozni Fehéroroszország és Oroszország energetikai és pénzügyi vitájába, de a nemzetközi üzleti normák alapján elvárja, hogy megkapja a megrendelt kőolaj teljes mennyiségét.
Polgár Viktor külügyi szóvivő közölte: az orosz nagykövet és a fehérorosz ideiglenes ügyvivő keddre ígért tájékoztatást az ügyben.A Transnyeft orosz állami vezetéküzemeltető társaság azért állította le az olajkivitelt, mert Fehéroroszországba megcsapolta a területén keresztül szállított nyersolajat.
Minszk eszerint a megcsapolt olajat a törvénytelenül kiszabott tranzitálási díj ellenételezésének tekinti - mondta Szergej Grigorjev, a cég alelnöke.
"Ezért kényszerültünk a tranzitszállításoknak a megcsapolt mennyiségnek megfelelő mértékben történő csökkentésére. Ezután a dolgok úgy alakultak, hogy a szállítások teljes leállítására kényszerültünk" - mondta.
Szergej Grigorjev megjegyezte: reményei szerint a párbeszéd kedden, az orosz ünnepek utáni első munkanapon újrakezdődhet.
Azerbajdzsán is bonyolítja a dolgokat
A földgáz ára körül kirobbant vita miatt Azerbajdzsán leállította oroszországi kőolajszállításait - közölte az azeri Socar kőolajipari társaság igazgatója.
Tájékoztatása szerint a Baku és Novoszibirszk közötti vezetéken már január 1-jén leállt a szállítás.
Tavaly Azerbajdzsán 4,2 millió tonna kőolajat adott el Oroszországnak, de miután nem tudtak megállapodni az idei gázárakban, nem exportál több kőolajat szomszédjának, és nem importál onnan földgázt.
A kőolajat saját finomítóikban fogják felhasználni az orosz földgáz helyett.