Évekkel ezelőtt fogadta el az Országgyűlés azt a törvénymódosítást, amely lehetővé teszi a nem szakrendszerű oktatást, ám a változtatás csak idén szeptembertől lép életbe.
A törvény szerint az iskolák 5-6. évfolyamain az órák minimum negyedét, de maximum felét a gyerekek felzárkóztatására kell fordítani - mondta el az oktatási tárca államtitkára. A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy ezeken az órákon is lesz mivel tölteni az időt.
A felmérésekből kiderül: a gyerekek nem tudják jól használni a megszerzett alapismereteket: az olvasást, írást és számolást - fogalmazott Arató Gergely. A 14-15 évesek körében készített, képességeket mérő Pisa-teszt eredményeiből kiderül, hogy a diákoknak nem megfelelők a szövegértési vagy a matematikai képességei.
Arató Gergely hozzátette: egyelőre négyéves átmeneti időt kapnak az iskolák, ebben az időszakban csak mintegy 20 százalékban kell nem szakrendszerű órákat tartaniuk. Ezt követően már 25-50 százalék kell legyen ezen tanórák aránya. A rendszer ősszel indul az ötödik osztályosoknál, a jövő évtől pedig már a hatodikosokat is érinti.
Rontja a színvonalat?
A Szent Lőrinc Katolikus Általános iskola igazgatója úgy véli: a nem szakrendszerű oktatás hátráltatja a gyerekeket a felső tagozatban. Szerinte ezzel csak csökken a színvonal, hiszen megint a leggyengébbekhez igazítják az oktatást
Szabóné Farkas Éva úgy fogalmazott: elképesztő, hogy a tanári diplomával rendelkező, felső tagozaton oktató tanároknak - ahhoz hogy nem szakrendszerűen oktassanak - egy 120 órás tanfolyamot kell elvégezniük. Hozzátette: ezek a pedagógusok már elsajátították a megfelelő készségeket, és elvégezték az iskolát.