Nyitókép: Facebook/Aston Martin Aramco Formula One

Szakíró az idei F1-es autókról: a Ferrari nem sok újat mutatott, az Aston Martin nagy formabontó

Infostart / InfoRádió - Farkas Dávid
2024. február 15. 15:31
Az idénynyitó előtti bahreini teszten főként azon lesz majd a hangsúly, hogy mennyire bírják a versenytávokat az autók – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter szerint az elmúlt három szezon világbajnoka, Max Verstappen nagyon elszántnak tűnik és komolyan vette a felkészülést, ugyanakkor nagy kérdés, hogy a Christian Horner csapatfőnök körül kialakult botrány visszaveti-e a Red Bullt.

A 2024-es Forma–1-es tesztszezon jövő szerdán Bahreinben, a versenyidény pedig – rendhagyó napon – február 29-én, csütörtökön kezdődik ugyancsak a Perzsa-öböl szigetországában. Elsőként február 2-án a Haas mutatta be idei autóját, kedden pedig a Ferrari rántotta le a leplet új versenygépéről. Az autóbemutatók sorát a tavalyi konstruktőri vb-pontversenyt másodikként záró Mercedes, illetve a 2023-ban negyedik McLaren folytatta szerdán, míg utolsóként csütörtökön a címvédő Red Bull tart leleplezést.

Frederic Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke már a télen jelezte, hogy az autók alkatrészeinek 95 százaléka átalakul 2024-re. Enrico Cardile technikai igazgató pedig a keddi online prezentáció keretében azt mondta, hogy az SF-24-es versenygépek kialakításánál figyelembe vették a pilótáik, Charles Leclerc és Carlos Sainz kéréseit, meglátásait. „Mérnöki valósággá formáztuk át az elképzeléseiket azzal a céllal, hogy egy olyan autót biztosítsunk nekik, melyet könnyebb vezetni, ezáltal könnyebb a legtöbbet kihozni belőle, és a határokat lehet vele feszegetni” – fogalmazott Cardile.

Vámosi Péter a Ferrari idei autójáról azt mondta az InfoRádióban, hogy a formatervezése leginkább az egyik ismert étteremlánc dizájnjára emlékeztet. Mint fogalmazott, egy renderelt versenygépnek tűnik, nem gondolja azt, hogy óriási változáson ment volna keresztül, szerinte forradalmi újdonsággal nem rukkoltak ki a tervezők. „Körülbelül annyit tudunk most biztosan, hogy idén is piros lesz a Ferrari…” – jegyezte meg.

A Motorsport Online főszerkesztője szerint majd csak élesben derül ki, mire lesznek képesek a maranellóiak, a versenyképességről pedig a shakedown (bejárató) teszteket követően érdemes először véleményt formálni. Újdonság az idei előszezonbeli teszteléseket illetően, hogy a pilóták 200 helyett már 400 kilométert tehetnek meg autóikkal a Pirelli demógumijaival. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem használhatnak olyan abroncsokat, mint versenykörülmények között. A jövő heti, bahreini tesztek után lehet elkezdeni latolgatni az esélyeket, de hogy konkrétan mit várhatunk az egyes csapatoktól az idei futamokon, arra csak az első versenyhétvége időmérőjén derülhet fény.

Az interjúnk készültéig (kedd) hét istálló mutatta be a 2024-es autóját. Vámosi Péter szerint ezek közül az Aston Martiné a „legérdekesebb konstrukció”. Úgy tervezték meg az első szárnyat, hogy javítsák a kerekek körüli légáramlatok hatékonyságát, de a csapat áttervezte az oldalszekrényeket, illetve a teljes kocsitestet is, hogy javítson a padlólemez, illetve a hátsó szárny környéki áramlásokon. A szakíró megjegyezte: első ránézésre nagyon furcsának tűnik az oldaldoboz, amelyen „két nagyobb indokolatlan lyuk van”, és egyelőre csak találgatni lehet, hogy miért éppen így tervezték meg a kialakítást. Hozzátette:

egy továbbfejlesztett autóról van szó, jól láthatóan a tavalyi koncepció evolúciója volt a fő cél.

Felhívta a figyelmet, hogy az Aston Martin idei versenygépének orrán két nagyon markáns ív jelent meg, a középső része pedig olyan, mintha „egy picit be lenne esve”, aminek az aerodinamikát illetően lehet majd komoly szerepe. Sok-sok kört és kilométert megtett már a Haas, valamint a Stake-Sauber is, amely az előző években Alfa Romeo néven versenyzett, így ezek a csapatok jóval több tapasztalattal érkeznek meg a jövő heti, bahreini közös tesztre.

A versenyszezon előtti „bemelegítésen” főként azt tesztelik majd a csapatok, hogy mennyire bírják a versenytávokat a konstrukciók. Vámosi Péter várakozásai szerint ugyanakkor az elmúlt évek különféle szabályváltozásainak és biztonságtechnikai fejlesztéseinek köszönhetően idén sem kell sok kiesésre számítani a futamokon technikai meghibásodások miatt. Ez már egy másik korszak, nem nagyon fordulhat elő az, ami évekkel ezelőtt, amikor már a teszteken is „elfüstöltek egyes versenyautók”.

A legnagyobb csapatok általában nem szokták „kimutatni a foguk fehérjét” a szezon előtti teszteken,

a kisebbek viszont időnként szeretnek „villantani egy nagyot”, hátha fel tudják hívni ezzel egy-egy szponzor figyelmét magukra.

A szakíró elmondta: ilyenkor a legtöbb esetben viszonylag kevés üzemanyaggal, gyakorlatilag időmérő beállításokkal futnak néhány nagyon gyors kört, a legnagyobb sztároknak azonban már eszébe sem jut, hogy ilyesmivel kísérletezzenek. Az időmérőkre és a futamokra tartogatják a muníciót, hiszen a leggyorsabb köröket akkor kell teljesíteni.

Mi lesz veled, Christian Horner?

Vámosi Péter szerint az előzetes hírekből, valamint a shakedown tesztekből arra lehet következtetni, hogy a Red Bull és a címvédő Max Verstappen nagyon készül. A háromszoros holland világbajnok többször is kipróbálta élesben az idei versenygépét, a hivatalos bemutató pedig csütörtökön lesz. „Ennek ellenére nagyon sok a bizonytalanság a csapat körül, és nagy kérdés, hogy ott lesz-e a bemutatón Christian Horner, illetve az sem világos, egyáltalán mi lesz az ő sorsa az istállónál” – fejtegette a szakértő.

Utóbbi megjegyzésével arra utalt Vámosi Péter, hogy a Red Bull csapatfőnökét egy belső vizsgálat részeként múlt pénteken több mint nyolc órán át hallgatták meg Londonban az után, hogy egy női beosztottja panaszt tett ellene nem megfelelő viselkedése miatt. A pénteki meghallgatás egyelőre eredmény nélkül zárult, mint ahogy azt sem tudja senki jelenleg, hogy mikor lesz döntés a csapatfőnök jövőjéről.

Christian Horner a 2005-ös Forma-1-es debütálás óta vezeti csapatfőnökként a Red Bullt, amely hét egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címet nyert vele a száguldó cirkuszban.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Szakíró az idei F1-es autókról: a Ferrari nem sok újat mutatott, az Aston Martin a nagy formabontó
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást