- Budapest környékén, de más régiókban is lassan normalizálódhat az üzemanyag-ellátás – helyzetkép
- Egri Gábor: gázolajból van elég, de benzinből így is hiány lehet
- Külföldön is bekerült a hírekbe a magyar ársapka vége – körkép
- Orbán Viktor bejelentést tett: extraprofittá nyilvánítja a kormány az üzemanyag rendkívüli hasznát
- Orbán Viktor csapatostul érkezett a Mol igazgatósági ülésére
- Több európai országban lehet ellátási gond - megszólalt a Slovnaft
- Ársapka nélkül – Pontosították követeléseiket a taxisok, mások is előléptek igényeikkel
- Benzinhiány, de mi újság a tömegközlekedéssel - Karácsony Gergely is megszólalt
- Harmincezer forint kenőpénzért mérte az ársapkás benzin ezer literjét az alföldi kutas
- Már térképen is követhető, hol van éppen benzin
- Benzint tárolni otthon? Ésszel!
- Elismerte a Mol a felvásárlási hullámot, kritikus helyzetről beszél
- Már közlekedési probléma is a benzinhiány: bevetik a rendészetet és a rendőrséget Budán
- Grád Ottó: hiába a jó hír Százhalombattáról, ha marad az ársapka
Kezdünk!
Minden eddiginél "rendkívülibb" időpontra hirdetett Kormányinfót a Kormányzati Tájékoztatási Központ Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, feltehetően a keddre elharapózott, közlekedési fennakadásokat is hozó üzemanyag-felvásárlási láz ügyében; ismert, a korábbi közlések szerint sem a Barátság kőolajvezetéken keresztül nem érkezik a korábbi mennyiségű nyersolaj, sem a százhalombattai finomító nem üzemel a szokott módon - a hiba elhárítása a közeli jövőben történik. A bejelentésekkel azonnal jövünk!
Gulyás Gergely kezd
Gulyás Gergely: szokatlan az idő. Hétfőn életbe lépett az orosz kőolajszállítás tilalma, Magyarország hiába harcolt, bekövetkezett, amitől tartottunk, zavarok vannak Magyarország üzemanyag-ellátásában. A brüsszeli szankciók eredménye, hogy a 480 forintos benzinárat már nem tudjuk biztosítani. A benzinárstop megszűnik. A Molt felkérjük, hogy akár a drágább, Brent olajból biztosítsa az üzemanyag-ellátást.
Hernádi Zsolt jön
Hernádi Zsolt: sok-sok évtizede nem volt ilyen, ami most előállt, elképesztő problémák alakultak ki az ellátás körül. Amióta a Mol van, 30 éve ilyen nem történt. A jelenlegi forgalom 60 százalékkal magasabb, mint a tavalyi. 871 lemaradt rendelésünk volt, amit nem tudtunk kielégíteni, a viszonteladóknál is korlátozásokat kellett bevezetni. Elmentünk a falig, beindult egyfajta pánik. A Mol eddig bírta. Nem tudjuk biztosítani az ellátást, ha minden így marad. Elmondható, hogy minden tőlünk telhetőt megtettünk. Minden negyedik litert Szlovákiából hoztunk már be, de többet nem tudunk. Az árstop szerepe világos volt, és ezt nem is kell magyarázni. Amikor elszabadultak az árak és a brüsszeli szankciók erre jöttek, ne egyszerre jelentkezzenek a terhek. De hogy még mindig itt van a hatósági ár, az jelentősen hozzájárult az ellátási zavarokhoz. Növelni kell az importot, és fel kell készülni arra, ami előttünk áll. Két hónap múlva újabb kritikus helyzet jön, február 5-én újabb szankciók lépnek érvénybe, hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról. Ez a környező országokban nagyon komoly problémákat fog okozni. Arra kell készülni, hogy a brüsszeli szankciók késleltetett hatásai és a február 5-ei szankciók felkészülten érjék Magyarországot. És ne feledjük, a szomszédban háború zajlik, a mai napig akadozik a szállítás, Ukrajna nem rendelkezik megfelelő mennyiségű árammal, üzemanyaggal. Van Magyarországnak alternatív megoldása, de ha erre nem készülünk fel, váratlan helyzetek adódhatnak. Alternatív utakra kell átállni. Az import nem áll vissza egyik napról a másikra, 1-2 hónapra szükség van, ha ezt nem tesszük meg, felkészületlenül lépünk abba az időszakba, ami előttünk áll. Nem jó, hogy ha drága valami, csak egy rosszabb: ha nincs valami. Megnyugtatok mindenkit, ezekkel az intézkedésekkel a káosz elcsitulhat, masszívan, erősen állunk a brüsszeli szankciók elé.
Kérdések...
...válaszok.
Mennyi idő alatt áll helyre a rend a kutakon?
Hernádi Zsolt: ha a pánikreakciók lemennek, helyreállhat a rend, el fog tűnni ez a jelenlegi helyzet. Rövid távon érezhető lesz az intézkedés hatása, de egy-másfél hónap lesz, míg a stabilitás létrejön.
Mikortól lép érvénybe az árstop megszüntetése? Mennyibe kerül az üzemanyag?
Gulyás Gergely: 23 órakor.
Hernádi Zsolt: 641 forint a normál benzin, 699 forint a dízel a Molnál este 11 órától.
A szankciók miatt szűnik meg az ársapka?
Hernádi Zsolt: a szankciók miatt alakult ki egy olyan üzemanyaghelyzet, amely miatt az ársapkát bevezették. Az ársapka jelenleg már inkább diszfunkcionál, mint jól funkcionál.
Gulyás Gergely: amikor bevezettük az ársapkát, tisztáztuk, hogy ez egy végső eset, egy ultima ratio. Azért volt rá szükség, mert az EU szankciókkal reagált az orosz agresszióra.
Mennyivel emeli az inflációt az ársapka kivezetése?
Gulyás Gergely: emelni fogja... van több féle számításunk.
A többi ársapka ha áruhiányhoz vezet, kivezetik-e majd?
Hernádi Zsolt: az üzemanyagnál látható felvásárlási láz már nem fordulhat elő többet. Gulyás Gergely: minden ársapkának addig van értelme, amíg nem vezet termékhiányhoz. Ha a hiány eléri azt a mértéket, amikor a magyar családoknak nem biztosítható a termék, az ársapka értelmét veszti.
Megnyitják-e a stratégiai készletet a stratégiai vállalatoknak?
Gulyás Gergely: ez a kormány feladata.
Mikortól garantálható, hogy a jelenlegi helyzet nem ismétlődhet meg?
Hernádi Zsolt: tőzsdei vállalatként ilyet nem tudunk garantálni, azt tudjuk elmondani, hogy mit diktál a józan ész, illetve mi mindent megteszünk, ezt tudjuk megígérni. Mire az importőrök visszahozzák a termékeket, addig viszont eltelhet néhány hét. Reméljük, hogy a finomítóban hamar helyreáll a rend, és Szlovákiából is érkezni fog a nyersanyag. Viszonylag gyorsan észrevehető javulás jön, és 1-2 hónapon belül pedig stabilitás áll be.
Mikor lett volna először indokolt kivezetni az ársapkát? Próbálta meggyőzni a miniszterelnököt, hogy vezessék ki?
Hernádi Zsolt: a nyári helyzet már elég kemény volt, amikor a schwechati finomító leállt Ausztriában. A kormány akkor hozzá is nyúlt a stratégiai készlethez. Ez politikai kérdés, nem szakmai. Mi mindig leírtuk a kormánynak, hogy szerintünk mi a helyes, de a kormány dönt.
A kormánynak van-e felelőssége az ársapka körüli döntés következményeiben?
Gulyás Gergely: az ország egy emberként tudja értékelni, hogy mi történt az elmúlt évben a benzinár körül. Magyarország 13 hónapon keresztül képes volt arra, hogy a legolcsóbban adja Európában az üzemanyagot.
Sértett embernek tartja Gulyás Gergely Matolcsy Györgyöt?
Gulyás Gergely: az MNB az egyik legfontosabb szereplő. A kormány alkotmányos kötelezettsége, hogy az ország stabilitása érdekében együttműködjön a Magyar Nemzeti Bankkal. (Matolcsy György arról beszélt, hogy "megbomlott az egyensúly" a kormány és a jegybank között - a szerk.) Hogy Matolcsy Györgyöt újra támogatja-e a Fidesz frakciója, azt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom.
Miért pont most csúcsosodott ki az üzemanyaghiány?
Gulyás Gergely: többször elmondtuk, hogy addig van értelme az ársapkának, amíg az ellátásbiztonság szavatolható. Nem tudtunk tovább várni. Szívünk szerint a végtelenségig fenntartanánk az ársapkát. De erre nincs mód. 13 hónap volt rá.
Taxisok, árufuvarozók?
Gulyás Gergely: szívesen tárgyalunk mindenkivel, de az ársapkát eltöröltük, mert az ellátásbiztonság csak így szavatolható. A kormány mindenkinek szeretne segíteni.
Mekkora veszteséget okozott a Molnak az árstop?
Hernádi Zsolt: nagyot. De a Mol nagy hátrányba került a versenytársakkal szemben, mégsem erről szól a helyzet, hanem az ellátásbiztonságról. Nekünk akkor kell szólni, amikor az ellátásbiztonság károsan veszélyeztet.
Fognak-e tudni újra szállítani a kis kutaknak?
Hernádi Zsolt: a kis kutak keressék meg korábbi kapcsolataikat!
Nincs a kormánynak felelőssége, hogy a kedden látott szituációk kialakultak? Nem most kezdődött ez...
Gulyás Gergely: összességében nagyon jó döntés volt az ársapka.
A környező országokban miért nincs ellátási válság?
Gulyás Gergely: meg kell nézni az árat a szomszédos országokban.
Egyetértenek azokkal az értékelésekkel (MNB), hogy az ársapka káros a gazdaságra? "A kormány öngólt lőtt."
Gulyás Gergely: igen, de meg kell nézni, az embereknek mit okoz. A jegybankelnök kiváló közgazdász. Az övével ellentétes véleményt is ismerek.
Nem csak benzinből van hiány, cukorból, tejből is... várható-e a kivezetés?
Gulyás Gergely: amint a hiány eléri a kritikus szintet, értelmetlenné válik az ársapka. A kormány valamennyi termék tekintetében figyeli a helyzetet.
Ha kell, milyen további intézkedések jönnek a februári szankciós sokk előtt?
Hernádi Zsolt: a jelenlegi intézkedés elegendő lehet. Alternatív ellátási útvonalakat kell megerősítenünk, akár csak Szlovákiának és Csehországnak. Az Adria vezetéket kell "felhozni", ehhez a horvátoknak is partnereknek kell lenni.
Milyen döntés várható a december 31-ig tervezett árstopokban?
Gulyás Gergely: figyeljük az eseményeket a piacokon. Ha az ellátásbiztonság sérül, lépni kell.
Más árstopok elképzelhetők? A taxisokkal mi lesz?
Gulyás Gergely: az üzemanyag esetében most már adott és egységes az ár. Szívesen tárgyalunk, hogy más területen mit tudunk segíteni.
Az üzemanyagár-sapka már a háború előtt négy hónappal érvényben volt...
Gulyás Gergely: a Covidból való kilábalás okozta inflációra adott válasz volt, de a későbbi hatások még nagyobbak voltak.
A tájékoztató véget ért.
Köszönjük rendkívül kitartó figyelmét!