Nyitókép: MTI/EPA/Maxar Technologies

A görög hajósok a Szuezi-válság nagy nyertesei, el is mondjuk, miért

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2021. április 1. 16:56
A görög hajózási ágazat az Ever Given-fiaskó egyik nagy nyertese.

Hogyan mosolyog rá valakire a szerencse – a szerencsétlenségben – amikor napi 30 ezer euró vesztesége van? Az Al-Dzsazíra erre Jorgosz Gurmomihalisz görög vállalkozó, a Phoenix Shipping és Trading hajózási cég vezérigazgatójának esetét hozza fel példaként.

Néhány órával azelőtt, hogy a világ egyik legnagyobb konténerhajója, az Ever Given a múlt héten eltorlaszolta a tengeri kereskedelem egyik artériáját, a Szuezi-csatornát, Jorgosz úgy érezte, előnyös üzletet kötött.

Úgynevezett time-charter, azaz időbérleti ügyletet hozott tető alá. Ennek lényege, hogy a tulajdonos meghatározott időre bérbe adja a járművét.

A görög cég alkuja 500 millió dollárt hozott volna a konyhára, ám végül kútba esett, amikor eldugult a Szuezi-csatorna.

„A mi hajónk is ott ment volna át. Sajnáltuk, hogy nem jött össze az üzlet, mert jó árat alkudtunk ki” – mesélte a vezérigazgató.

A Szuezi-csatorna Hatóság által közreadott képen vontatóhajók kísérik a panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajót a Szuezi-csatornán 2021. március 29-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe csatorna egy szűk szakaszán, és blokkolta a hajóforgalmat. MTI/AP/Szuezi-csatorna Hatóság

A veszteség ellenére Jorgosz a miniválság nyertesei közé sorolja magát. Azért, mert más ilyen szerződései is vannak és a nemzetközi szállítási láncokban előállt fennakadások általában a szállítási díjak és így a hajótulajdonosok profitjának emelkedését hozzák.

A bérlők költségei viszont tetemesen megnövekednek.

A hajók tömege alapján a görög hajótulajdonosok kezében van az óceánjáró teherflotta 20 százaléka és az uniós hajózási flotta több mint fele

– derül ki egy ENSZ dokumentumból. És most komoly bevételre számíthatnak.

Az időbérleti szerződések alapján a tulajdonosnak napidíjat fizetnek és így a késlekedésből származó kockázatot a bérlők vállalják magukra. A másik szerződésfajta, amely a meghatározott útra szól – függetlenül attól, meddig tart – a tulajdonosok számára rizikósabb.

„Nem gondolom, hogy most túl sok tulajdonosnak lennének gondjai. A legtöbb szerződés manapság időbérleti. Tehát ha egy hajó elakad a Szuezi-csatornában, akkor a bérlő az elvesztett időt is köteles kifizetni a tulajdonosnak” – mondta Ziad Nakleh, a TEO Shipping Corporation nevű, általában vasércet és más nyersanyagot szállító görög cég vezérigazgatója.

Annak ellenére, hogy hétfőn egy kétségeesett és hősies mentőakció nyomán a Szuezi-csatornában kiszabadították a keresztbeállt Ever Givent, még heteken át késésekre lehet számítani a nemzetközi tengeri fuvarozásban.

Ennek nyomán olyan extra költségek jelentkezhetnek, mint az 1967-es arab-izraeli háború idején, amikor Afrikát megkerülve tudtak csak célba jutni a teherhajók – jegyezte meg Joannisz Teotokasz, a Pireuszi Egyetem tengerhajózási ügyekkel foglalkozó professzora. Ezt a pénzt pedig jelentős részben a görög hajótulajdonosok teszik majd zsebre.