- Szijjártó Péter elmondta, meddig muszáj ragaszkodni az orosz kőolajhoz
- Készül Moszkva válasza olajügyben
- Ilyet is régen lehetett tapasztalni a magyar benzinkutakon
- Életbe lépett a tengeren szállított orosz olajra vonatkozó embargó és az árplafon - ezt kell tudni róla
- Pletser Tamás: az olajváltozások érvágást jelenthetnek Oroszország számára
Jelen pillanatban az olajpiaci szereplők nem tudnak annyi üzemanyagot szállítani, mint amennyire igény lenne. A kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot, ez az oka annak, hogy ilyen mértékben felborult a piacon az egyensúly, és ekkora üzemanyaghiányt tapasztalnak a fogyasztók a töltőállomásokon – magyarázta Grád Ottó.
A Magyar Ásványolajszövetség főtitkára emlékeztetett, hogy a helyzet már korábban is kritikus volt, hiszen az utóbbi hónapokban az autósoknak együtt kellett élniük a mennyiségi korlátozásokkal, sőt korábban is lehetett azt tapasztalni, hogy egy-egy töltőállomáson átmenetileg nem lehetett üzemanyagot tankolni.
A szakember elmondta, a kialakult helyzetnek két fő oka van. Az egyik, hogy a Dunai Finomító csak csökkentett kapacitással tudott termelni egy üzemi probléma miatt, amelynek az elhárítása több időt vett igénybe, mint azt a szakemberek tervezték. A másik ok szerinte az, hogy elterjedtek bizonyos rémhírek a fogyasztók között a hatósági ársapka megszűnéséről, és emiatt emelkedett a tagvállalataik töltőállomásain a hét végi fogyasztás jóval a megszokott szint fölé.
"Kialakult egy pánikvásárlási roham, aminek aztán végképp nem tudtak a töltőállomások a hétvégén megfelelni"
– tette hozzá.
Az ellátásbiztonságon javít, hogy a friss hírek szerint Százhalombattán az üzemi probléma megoldódott, a termelés folyamatosan visszaáll, és néhány napon belül eléri a finomító a szokásos kapacitását. Grád Ottó ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy ezzel csak mérséklődni fog a nagy hiány, de megmaradnak a problémák, mert a finomító egyedül nem képes ellátni a piacot. Mint ismertette, a hatósági ár bevezetése előtt a hazai üzemanyag-ellátást 70 százalékban a hazai termelésből, 30 százalékban pedig importforrásból érkező üzemanyagok biztosították.
"Az ársapka alkalmazása után az import jelentős mértékben csökkent, a Mol pedig hiába járatja maximális szinten a finomítót és termel többet is, mint amennyit korábban a piacra szállított, ez a többlet sem elegendő ahhoz, hogy a kieső importot pótolja. A következő időszakban is az lesz jellemző, hogy a fogyasztás meg fogja haladni a keresletet" – mondta a főtitkár.
A megoldást a hatósági ár kivezetésében látja a Magyar Ásványolaj Szövetség és a főtitkár is, mert a számadatok azt bizonyítják, hogy a nem piaci árazás miatt jelentős mértékben magasabb volt idén a fogyasztás, mint az előző években.
"Lényegesen magasabb a fogyasztás, és ennek a fogyasztásnak nem tudunk megfelelni, tehát az egyensúly visszaállítása csak olyan módon történhet, ha kevesebb üzemanyag fogy, hiszen többet nem tudunk a piacra szállítani.
Ahhoz pedig, hogy kevesebb üzemanyag fogyjon, szükséges a hatósági árszabályozás rendszerének felülvizsgálata"
– mondta Grád Ottó.
Az ársapka kivezetésének várható időpontját firtató kérdésre a főtitkár elhárító választ adott, miszerint ez kormányzati döntés, ezért erre csak a kormány tud válaszolni.