Nyitókép: OcaenGate

"A biztonság puszta pazarlás" - kiderült, mennyire veszélyes a Titanic-turizmus

Infostart
2023. június 21. 21:33
Nem véletlen, hogy olyan kevesen látták élőben a Titanic roncsait: a pénz és a megfelelő szakértők mellett az is kell ehhez, hogy valaki elfogadja a kalanddal járó veszélyt.

Akik viszont erre készen álltak, azok igényeit az OceanGate kiszolgálta: nyolcnapos utazásokat kínáltak, melyek részét képezte a hajó 3800 méter mélyen nyugvó roncsainak meglátogatása is - írja a CNN.

A kaland 250 ezer dollárba, nagyságrendileg 82 millió forintba került, de az extrém utazók számára kínált lehetőségek közül csak egy volt a sokból.

Az adrenalint hajhászók sokféle módon elégíthették ki vágyaikat a konvencionális turizmus - és ez esetben a biztonság - keretei közül is kilépve.

"A nagyon gazdagoknál azt tapasztaltam, nincs pénzügyi korlát, ha egyedi élményre vágynak. Olyat akarnak megélni, amit sosem felejtenek majd el" - fogalmaz Nick D’Annunzio, egy PR-cég vezetője, aki cégével szokatlan események szervezésére specializálódott.

Az OceanGate 2021-ben és 2022-ben is sikeresen merült le a Titanichoz: most viszont öt ember hánykolódhat napok óta mini-tengeralattjáróján, amelyet megfeszített erőkkel keres a cég is.

Az OceanGate-et 2009-ben alapította Stockton Rush repülőmérnök, aki most van a Titanban. A cégnek egy 4000 és egy 6000 méteres mélységbe merülni képes merülőeszköze is van saját honlapja szerint, melyekkel

tudományos tevékenység mellett turistákat is utaztatnak.

Az ilyen típusú utazásokat az ultragazdagok engedhetik meg maguknak, akik bevételeit a válságok sem tudják olyan mértékben megingatni, hogy ne engedhessenek meg maguknak ehhez hasonló kalandokat.

"Az ultragazdagok egyfajta védelmet élveznek a recesszióval szemben, amelyek miatt más emberek meggondolják magukat, hogy kimozduljanak-e" - mondta Gideon Kimbrell, az InList vezérigazgatója: ez egy olyan mobilalkalmazás, amelyet luxusnyaralások és exkluzív éjszakai bulik szervezésére használnak.

Akik hajlandóak fejedelmi összeget költeni e célra kiadni, 24 napos privát repülőutakat tehetnek a világ körül, eljuthatnak helikopterrel a Mount Everest alaptáborába, sőt, akár az űrbe is. A Virgin Galactic a múlt héten jelentette be, hogy júniusban elindítja első kereskedelmi kereskedelmi űrjáratát, augusztusban pedig következik a második ilyen utazás.Egy jegy 450 ezer dollárba kerül a "magánasztronautáknak" - így nevezi ügyfeleit a cég -, és eddig körülbelül 800 jegyet adtak el.

Elon Musk SpaceX-ének célja is az, hogy hamarosan embereket vigyen pénzért az űrbe - de drága móka akad a földön is elég.

A Titanichoz merülni azért is kerül olyan sokba, mert veszélyes: az eltűnt Titan például nem besorolható egyetlen járműkategóriába sem, így szabályozásokon kívül működhet, utasainak beleegyezésével.

Szürke zónában mozog - Stockton Rush szerint azért, mert a magán tengeralattjárók szektora távol tartja magát az innovációtól.

"Több mint 35 éve nem történt sérülés a kereskedelmi tengeralattjáró-iparban. Ez őrülten biztonságos terület, mert komolyan szabályzott, de nem újul meg és nem fejlődik ugyanezen okból" - mondta Rush korábban.

"Egy ponton túl a biztonság puszta pazarlás. Úgy értem, ha biztonságban akar lenni, ne keljen fel az ágyból, ne szálljon autóba, ne tegyen semmit.

Egy bizonyos ponton kockázatot kell vállalni. Én azt hiszem, ugyanolyan biztonságosan meg tudom csinálni a dolgaimat aktor is, ha megszegem a szabályokat" - fűzte hozzá.

A kereskedelmi űrhajózás sem feltétlenül lesz szabályozottabb terület: a civileket az űrbe utaztató cégek is aláíratnak nyilatkozatokat jegyvásárlóikkal. Hogy a gyakorlatban mennyire lesz biztonságosabb, hamarosan az is kiderül.