- Óriási előrelépést hozhat a ferihegyi reptér magyar kézbe kerülése a magyar turizmusnak
- Így kerített pénzt az állam a ferihegyi reptér visszavásárlására
- Fontos részleteket osztott meg a Budapest Airport megvásárlásáról Nagy Márton
- Kiderült, mekkora hatása van a budapesti repülőtérnek a magyar gazdaságra
Az év első hónapjában 1 100 451 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami 16,5 százalékos emelkedés a 2023-as év azonos időszakához képest, és egyúttal azt is jelenti, hogy a Budapest Airport forgalma az elmúlt tizenegy hónapban folyamatosan meghaladta az egymilliós küszöböt – áll a vállalat közleményében.
Mint írják, a tavalyi utasforgalom – túlszárnyalva az előzetes várakozásokat és elérve a koronavírus-járvány előtti éves adat 91 százalékát – 14,7 millió fő volt. A Budapest Airport szerint
az idei utasszám meghaladhatja a 2019-es szintet, amikor 16 173 489 induló és érkező utas fordult meg a ferihegyi reptéren.
A budapesti repülőtéren 8563 le- és felszállást jegyeztek fel januárban, ami a 2023-as év első hónapjának forgalmi adatát 18,3, míg a 2019-esét 0,6 százalékkal haladja meg.
A Budapest Airport légiáru-forgalma a múlt hónapban 18 074 tonna volt – 5049 tonnával több, mint egy éve (38,8 százalékos növekedés). A cargo-üzletág még sosem ért el ennyire erős forgalmat januárban. Az adatokba a repülőtéren áthaladó, de közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.
Több mint 14 millió 701 ezer utas és 201 306 tonna légi áru fordult meg Ferihegyen tavaly. Bár az utasforgalom 9,1 százalékkal elmaradt a 2019-es rekordévétől,
a légi áru mennyisége minden korábbi csúcsot megdöntött.
A Budapest Airport a kereslet növekedésével összhangban fejlesztette a légiáru-kezelő komplexum kapacitásait, így a 2023-as évet a 200 ezer tonnás álomhatár átlépésével zárta, idén pedig már 300 ezer tonna áru kezelésére is képes lesz, ami 40 százalékos kapacitásnövekedés a közlemény szerint. A BUD Cargo City forgalmi előterén februárban tízezer négyzetméternyi új raktárterületet adtak át.
Több mint százmilliárdos fejlesztés Ferihegyen
A BUD Cargo City bővítésének első üteme a tervek szerint befejeződött. A mintegy 30 millió eurós (11,65 milliárd forintos) beruházásból két új repülőgép-állóhelyet építettek, így már egyszerre négy cargorepülőgép egyidejűleg történő kiszolgálása is megvalósulhat, miközben az árukezelő komplexum raktár- és irodakapacitása 6500 négyzetméterrel bővült. A Budapest Airport az elmúlt négy évben több mint százmilliárd forintnak megfelelő összegben hajtott végre különböző fejlesztéseket.
A Budapest Airport tájékoztatása szerint a ferihegyi repülőtér légiáru-központja 2040-re várhatóan 40 milliárd forinttal járul majd hozzá az ország GDP-jéhez.
Küszöbön a ferihegyi reptér állami visszavásárlása
Ahogy arról az Infostart is beszámolt, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentette: már csak technikai kérdéseket kell tisztázni, és akár már februárban visszavásárolhatja a magyar kormány a 2005-ben privatizált ferihegyi repülőteret. Ennek finanszírozása költségvetési forrásból, az értékesített állami vagyonelemekből – Yettel, Erste Bank, VIG Biztosító –, valamint az állami bankok, az EXIM és az MFB hiteléből valósulhat meg egyharmad-egyharmad arányban.