Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Fordulat az elővárosi közlekedésben, új megállapodás született

Infostart
2024. január 24. 09:26
Január közepén történt egy szerződésmódosítás a közlekedési vállalatok között, amely révén újabb akadály hárult el az elől, hogy márciustól változatlan maradhasson a szolgáltatás, még akkor is, ha nincs a vitás felek között megegyezés.

A BKK, a Volánbusz Zrt. és a MÁV-HÉV Zrt. január 17-én módosította azt a szerződést, amelyet még tavaly december 29-én kötöttek a Budapest-bérletekkel kapcsolatban - írja a 24.hu. 2023 vége óta húzódik a nézeteltérés a kormány és Budapest önkormányzata között azzal kapcsolatban, hogy egy lejárt szerződés tükrében érvényesek maradnak-e a Budapest-bérletek az agglomerációs közlekedésben. A három említett cég még december 29-én írt alá egy megállapodást, amely lényegében kimondja, hogy (a lejárt szerződés ellenére) 2024 márciusától is lehet használni a Budapest-bérletet a járatokon.

Ezt a szerződést módosították most a felek. A BKK azt írta a lapnak, hogy a változtatás legfontosabb pontja, hogy a megállapodás az úgynevezett közbeszerzési értékhatár elérését követően is érvényben marad. A decemberi szerződés még úgy szólt, hogy "a közszolgáltatók szolgáltatás-megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárának elérését követően a szolgáltató a vonatkozó szolgáltatás nyújtását a továbbiakban minden további jogi aktus nélkül megszünteti".

A BKK közlése szerint ez rövid időn belül megvalósulhatott volna, de a problémát megoldotta a mostani módosítás.

A közlekedési vállalat hozzátette, a jelenleg érvényes szerződésben nincs nyoma annak, hogy a Budapest-bérletek csak átmenetileg, legfeljebb március 1-ig maradnak érvényesek a külvárosi, elővárosi járatokon. A lapnak azt írták, hogy a január 17-én módosított megállapodás mindaddig hatályban marad, amíg azt a felek közös megegyezéssel nem szüntetik meg, vagy azt bármelyik fél 30 napos határidővel nem mondja fel. Ilyen felmondásra sem a Volánbusz Zrt., sem a MÁV–HÉV Zrt. részéről nem került sor. Hangsúlyozták, hogy a szolgáltatás a megállapodás szerint mindaddig érvényben marad, ameddig a Közlekedési Minisztériumnak és a budapesti önkormányzatnak nem sikerül rendeznie a vitát.

A MÁV mindeközben azt írta a 24.hu-nak a módosított megállapodással kapcsolatban, hogy március 1-ig nem lesz változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében. Ugyanakkor hozzátették, hogy "a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, valamint a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak."

Azt viszont nem közölték, hogy az ő értelmezésük szerint mi történik abban az esetben, ha nem születik megállapodás a főváros és a kormány között március 1-ig.

A két közlekedési vállalat között két egyezség is érvényben van: egy 2010-es szerződés, amelynek értelmében a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain (a főváros területén belül) el kell fogadni, és ezt a szerződést csak 90 napos rendes felmondással lehet megszüntetni, valamint egy 2016-os megállapodás a HÉV-ek kapcsán, az valóban megszüntethető lenne 30 nap alatt.