- Gázolás az Árpád hídon: részletekkel állt elő a rendőrség
- Nem volt gyakorlatlan sofőr – mondta a gyorsulási szövetség vezetője az Árpád hídi gázolóról
- Szívszorító mondatokkal búcsúzott az édesanyja az Árpád hídon elgázolt fiútól
- Óberling József szerint a kamerák telepítése nem szünteti meg az illegális autóversenyzést
Karácsony Gergely szerint a hétvégén az Árpád hídon történt halálos baleset nem fatális véletlen volt, hanem egy megismétlődő jelenség okozta: a főpolgármester szerint a városnak ezen a részén, nem elsősorban a hídon, de annak mindkét oldalán, a Váci úton, illetve a Szentendrei úton is rendszeresek a gyorsulási versenyek.
"Annak az autónak, amely ezt a halálos balesetet okozta, RACE 001 volt a rendszáma, tehát nyilván a tulajdonosa úgy tekint Budapest útjaira, mintha a Forma–1-ben autózna. Ez felhívja a figyelmet arra, hogy Budapesten nincsen hatékony védekezés a gyorshajtással szemben, hiszen nincsenek sebességmérő és automatikusan bírságoló kamerák, ebben az ügyben súlyos mulasztásban van tulajdonképpen az egész magyar államigazgatás" – jelentette ki az InfoRádiónak nyilatkozva.
A főpolgármester szerint a kerületi önkormányzatok és a főváros is nagyon korlátozott eszközökkel rendelkezik ezen a területen, és nem érti, hogy a rendőrség külföldi nagyvárosok mintájára miért nem telepít sebességmérő kamerákat a városban, hogy érvényt szerezzen a sebességhatároknak. Karácsony Gergely hozzátette, nem várnak tovább, 48 kamerát készülnek kihelyezni saját forrásból. Azt is jelezte azonban, hogy a kamerakép alapján az önkormányzatok nem bírságolhatnak, az állami központi rendszerbe kell ezeket az adatokat feltölteni, és az állam bírságol.
"A bevétel az államnál van, a kiadás meg ezek szerint az önkormányzatra hárult, de annyira fontosnak érzem ezt az ügyet, hogy mindenképpen szeretnénk elindulni, és azt remélem, hogy előbb-utóbb a rendőrség is érzi a szükségét annak, hogy beavatkozzon" – mondta Karácsony Gergely, hozzátéve: "Nem gondolom, hogy 48 kamerával meg lehet oldani a városnak ezt a problémáját, de talán el tudunk indítani egy folyamatot, és remélhetőleg néhány éven belül jelentős mértékben vissza tudja szorítani az ilyen közlekedési balesetveszélyt felvető rendszeres sebességátlépéseket."
Emlékeztetett arra, hogy a városi közlekedés biztonságosabbá tétele nem merül ki a kamerák kihelyezésében, a Fővárosi Közgyűlés múlt hét szerdán fogadta el a város közlekedésbiztonsági stratégiáját, "de azt fontos látni, hogy ha nem tudunk érvényt szerezni a jogszabályoknak, ha nem tudjuk a gyorshajtást visszaszorítani, akkor a legjobb stratégiai is írott anyag marad".
Arról is beszélt, hogy azt reméli, viszonylag gyorsan érdemben vissza lehet szorítani a gyorshajtást, hogy ne legyen senki, aki úgy érezze, hogy megéri száguldozni a városban. "Konkrét gyorsulási versenyek vannak a Váci úton és a Szentendrei úton is, ahol a városi pletykák szerint konkrét fogadásokat kötnek emberek, és csak a zajhatás már önmagában is azt igényelné, hogy nagyon határozottan lépjünk fel ezzel szemben, de mivel látjuk azt, hogy emberéleteket is követelhet ez a folyamat, ezért aztán végképp itt az ideje, hogy cselekedjünk" – mondta Karácsony Gergely.
Arról is beszámolt, hogy a főváros a BRFK-val egyeztetett a témában, de az országos rendőrség kompetenciája a budapesti kamarakihelyezés is, és tudomása szerint előkészítés alatt áll a beszerzés. A BRFK időszakos sebességméréseinek eredményei szerinte egyértelműen azt mutatják, hogy általános a sebességhatár túllépése. "Mindenképpen a rendőrség feladata lenne, hogy ebben érdemben változás legyen" – tette hozzá.