"Szép napot. A nevem Katalin. Én segítem ügyeinek gyors, pontos lebonyolítását. Az eljárás illetékét az okmányirodában rendelkezésére bocsátott postai csekken fizetheti be."
Ezeket a mondatokat is ismeri az a Katalin névre hallgató robot, amelyet a budaörsi önkormányzat állított üzembe a helyi okmányirodában, hogy még ügyintézés előtt információkkal lássa el a lakosokat.
Mire az ügyfél sorszámot húz, már tisztában lehet azzal, hogy problémája elintézéséhez hova kell mennie, és milyen dokumentumokat kell beadnia - mondta el az InfoRádiónak Tevanné Südi Annamária, Budaörs jegyzője.
A robot minden iroda minden ügyfajtájában felvilágosítást tud adni. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség adattartalma is fent van rajta, tehát az európai uniós pályázatokkal kapcsolatos adatokat, információkat ugyanúgy meg lehet kérdezni Katalintól.
A budaörsi önkormányzat 2003-ban kezdett nagyszabású közigazgatási fejlesztésbe, ahogyan ők mondják a "többcsatornás ügyintézés" kiépítésébe.
Tavaly ősz óta wapon keresztül és SMS-sel is lehet időpontot kérni a hivataloktól; április óta pedig digitális aláírás segítségével az adóügyeket online módon, otthonról is intézhetik a város lakói.
A robot - akit egyébként nemsokára átneveznek Buda Orsivá - 2,5 millió forintba került. Hatéves előkészítő munkával egy hazai vállalat fejlesztette ki. Katalin vörös hajú, kék szemű; bájosan mosolyog, kacsint, ráncolja a homlokát, és még viccelni is tud.
"Sajnos én csak egy virtuális állampolgár vagyok, így nem pályázhatok. Ön viszont megteheti, nézze át pályázati keresőnket" - mondja az ügyfeleknek a robot.
Ha lesz igény, akkor férfi robotot is lehet fejleszteni; és ha a kezdeményezés beválik, akkor a város több pontján is elhelyezhetnek ilyen terminálokat - tájékoztatott a jegyző asszony.
Itt a nagy KRESZ-teszt: most kiderül, ki mennyire van képben a szabályokkal