A Ford, az Európában Opel néven ismert Vauxhall tulajdonosa és a JLR nevű cégek a brexitmegállapodás újratárgyalására szólítják fel a brit kormányt. Az ok, hogy az autóalkatrészek származási helyére, illetve arányára vonatkozó európai szabályok veszélyeztetik a brit autóipar jövőjét, miután 2024-ben uniós büntetővámokhoz vezethetnek.
A Vauxhall, Peugeot és Citroën márkákat birtokló Stellantishoz a Ford, a Jaguar és a Land Rover gazdái is csatlakoztak, arra figyelmeztetve, hogy visszavetheti az elektromos járművekre való átállást, ha a britek és az EU nem késlelteti a jövőre esedékes szigorúbb származási szabályok életbeléptetését.
Az elektromos kocsik jövője megosztja a közvéleményt a létrehozandó infrastruktúra kérdőjelei, például az otthonok közelében emelt újabb fajta zajos vezetékállványok, a használt kocsik akkumulátorainak ereje és értékvesztése, illetve a töltőhálózat hiányossága miatt.
A politikai elit és az aktivisták ugyanakkor a nettó zéró kibocsájtás, így a nem belső égésű motorú autók hívei. Viszont a jelenlegi, brexit utáni szabályok szerint az elektromos járművek alkatrészeinek 40 százalékát az Egyesült Királyságból vagy az EU-ból kell beszerezni, máskülönben az uniós piacán 10 százalékos védővámmal sújtják az autókat.
Az előírt beszerzési arány arány jövőre 45 százalékra emelkedik, ezért a brit bázisú gyártók és dolgozóik számára nagy fejfájást okozhat, hogy az elektromos járművek akkumulátorainak nagy részét még mindig Ázsiából importálják. A szigetországban eddig finanszírozási gondok miatt nem sikerült létrehozni saját akkumulátorgyárat, ami azt jelenti, hogy
a gyártott elektromos kocsik valószínűleg nem teljesítik majd a feltételt és jöhetnek a védővámok.
A Stellantis nevű gyártó szerdán közölte, hogy kénytelen lehet bezárni egyes brit üzemeit, miközben az iparág 800 ezer embert foglalkoztat Nagy-Britanniában – emlékeztet a The Guardian brit országos napilap.
A Ford, amely Németországban gyárt elektromos autókat, az Egyesült Királyságban pedig alkatrészeket, csütörtökön azt mondta, hogy a követelmény „értelmetlen költségeket okozna a zöld átállásra vágyó ügyfeleknek”. „A vámok mind az Egyesült Királyságban, mind az EU-ban működő gyártókat sújtják majd, ezért létfontosságú, hogy az Egyesült Királyság és az EU tárgyalóasztalhoz üljön, hogy megoldást találjanak” – tette hozzá a cég szóvivője.
Ez volt az első alkalom, hogy a gyártók a brexitmegállapodás újratárgyalását sürgették. A cégek a brit kormányra és az EU-ra is nyomást gyakorolnak és
követelik, hogy minimum 2027-ig halasszák el az alkatrészek származási arányáról szóló rendelkezés bevezetését,
hogy az európai gyáraknak legyen idejük elegendő akkumulátort legyártani, csökkentve az Ázsiától való függőséget. Jelenleg az elektromos autókat hajtó akkumulátorok körülbelül háromnegyedét Kínában állítják elő.