Húszmillió hordónyi kőolaj "úszkál" Kalifornia partjainál – no nem a tengerben, hanem megrakodott tankhajókon, amelyeken most a világ napi olajszükségletének 20 százalékát tárolják.
A helyzetet a koronavírus-járvány miatti karanténok és az ezzel járó üzemanyag-kereslet összeomlása idézte elő.
Kell az üres hajó, de nincs hol kirakodni
Az amerikai nyugati partnál közel tucatnyi tankhajó várakozik, miközben a helyi olajfinomítók gyakorlatilag leálltak, mert a karantén takaréklángra tette a gazdaságot és így minimális a közúti szállítás és az autósok is kevesebbet ülnek kocsiba.
Kalifornia mellett Szingapúr és a Mexikói-öböl partjainál is vesztegelnek olajjal megtöltött tankhajók.
Közben a finomítók éppen ilyen tárolókapacitásokat keresnek a jelenleg eladhatatlan repülőgép-kerozin és benzin elhelyezésére. Ennek nyomán hirtelen megdrágult a hajóbérlés, ami a Bloomberg hírügynökség szerint annak is a jele, hogy a globális finomítórendszer „törésponthoz közelít”.
Az ördögi kör
A finomítók eddig saját telephelyeiken tárolták a rajtuk maradt termékeket. Ha nem találnak elég hajót a tengeri tároláshoz, akkor vissza kell fogniuk a termelést vagy akár teljesen le is állhatnak.
Indiában 95 százalékban megteltek a földi tárolókapacitások, ezért egyre nehezebb kirakodni a tankerekből, amelyek így nem tudnak üresen továbbindulni.
„A hajózási piac kezd eldugulni... nemsokára már egyáltalán nem lehet majd hajót találni és már most is csillagászati összegeket kell fizetni”
– mondta Torbjörn Tornqvist, a Guvnor Group nevű kereskedő cég nyersanyagkereskedelmi főnöke.
Hétszeres drágulás
Dominó-effektust okozhat az olajpiacon, ha a finomítóknak vissza kell fogniuk a tevékenységüket, mert ezzel még inkább csökken a kőolaj iránti kereslet. A Guvnor szerint már most napi 17 millió hordóval esett vissza a finomítás és május elejére elérjük a 20 millió hordót.
És hogy mennyibe kerül manapság egy tankhajó bérlése? Egy Ázsia és Európa között közlekedő 80 ezer tonnás kapacitású jármű használatáért 7 és fél millió dollárt kérnek, amikor pár éve még csak egymilliót.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!