Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Londont is fojtogatják az e-rollerek - de a kérdőjelek is

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2019. október 10. 09:55
Sem a járdán, sem az úttesten nem legális, mégis egyre több az elektromos roller a brit utakon (is). Megindult a lobbizás, hogy törvénymódosítással tegyék lehetővé a használatukat, ám néhány közelmúltbeli baleset kétségeket is ébreszthet.

London technológiai negyedében, Shoreditchben nem ritka látvány, hogy a hazafelé bicikliző dolgozó mellett elsuhan az Uber újabban bérelhető elektromos kerékpárja, vagy akár egy elektromos gördeszka, illetve roller.

Ezeknek a járműveknek a gazdái is követik a környéken bevett laza gyakorlatot:

  • gyalogosok mobiltelefonjukra meredve, totális nyugalomban szelik át az úttestet,
  • a biciklisek egy része nem áll meg a sárga villogó gömbbel ellátott és szentként kezelt gyalogátkelőnél vagy épp átmegy a piroson,
  • a trendi elektromos közlekedési eszközök utasai pedig esetenként váratlan szögből feltűnve, jobbról és balról is előzgetik a többieket.

A merészség megdöbbentő, főleg ha figyelembe vesszük, hogy

a hatályos brit törvények szerint csak magánterületen lehet legálisan használni őket.

Miért? Mivel túl gyenge a motorjuk ahhoz, hogy biztonságosnak minősüljenek az utakon, és pedál hiányában a bicikliutakra sem mehetnek velük.

A járdán való használatukat az 1835-ös Közúti Törvény, az úton való használatot pedig az 1988-as Közlekedési Törvény tiltja a szigetországban. Utóbbi szerint legálisak lehetnének, ha az embernek van jogosítványa, biztosítása, sisakja, megfizette az útadót és rendelkezik rendszámmal – csakhogy ezt a Brit Közúti Közlekedési Hatóság, a DVLA nem hajlandó kiadni.

A helyi rendőri szervek az utóbbi években már időnként büntették az akár 40 km/órás sebességet is elérő elektromos rollerosokat:

tavaly például egy 15 éves fiú még meg sem szerzett jogosítványához adtak hozzá 6 büntetőpontot, amiért a járdán rollerozott.

Idén júliusban pedig a londoni rendőrség indított kampányt: a bobbyk rollerokat foglaltak le, bírságokat szabtak ki és figyelmeztették a közlekedőket.

Bár 100 alkalommal állítottak le embereket, csak 10 eset végződött bírsággal és elkobzással – ezek sem azért, mert használták az eszközöket, hanem azért, mert átmentek velük a piroson vagy más szabálysértést követtek el velük.

A TechAdvisor nevű portál szerint leginkább a londoni rendőrség hajlandó fellépni. Ennek oka lehet az is, hogy a fővárosban a leggyakoribbak az olyan balesetek amikor teherautók vagy buszok biciklivel vagy egyéb eszközzel közlekedőket gázolnak el. Július 14-én vesztette életét a 35 éves Emily Hartridge. A népszerű tévés műsorvezető és YouTube-sztár elektromos rollerén egy teherautóval ütközött egy londoni körforgalomban.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Emily Hartridge (@emilyhartridge) által megosztott bejegyzés,

Hartridge halála volt az első ilyen baleset Nagy-Britanniában. Egy nappal később ütközött egy busszal egy 14 éves fiú, akit intenzív osztályon kezeltek. A szigetországon kívül Barcelona közelében tavaly halt meg egy 90 éves nő, amikor egy mobiltelefonját néző fiatal elütötte egy 40km/órával közlekedő elektromos rollerrel. Madrid és Valencia is megtiltotta az ilyen eszközök használatát a járdákon. Egy amerikai kutatásból pedig az derült ki, hogy

2018-ban több mint 1500 elektromos rollerhez köthető baleset történt és ebből négy végződött halállal.

Visszatérve a szigetországhoz, a gyorsan szaporodó rollerbérbeadó cégek aktív lobbizásba kezdtek a törvény módosításáért. A brit Közlekedési Minisztérium ugyanakkor szeptember végén közölte, hogy nincsenek ilyen tervei.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Elektromos roller - London
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást