Nyitókép: chutarat sae-khow/Getty Images

Grád Ottó: komolyabb korrekció nélkül a régiós élmezőnyben maradhatnak a hazai üzemanyagárak

Infostart / InfoRádió - Kalapos Mihály
2024. április 4. 21:00
Péntektől tovább emelkednek a hazai töltőállomásokon az üzemanyagárak, melyek régiós összevetésben már most is az élmezőnyben vannak. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég a középmezőny elérését tűzte ki célként, ami a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint megkövetelné az adózási környezet felülvizsgálatát. Grád Ottó azt mondta az InfoRádióban, hogy csökkenteni kellene a kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat.

Április 5-étől, péntektől a benzin literenkénti nagykereskedelmi ára bruttó négy forinttal, a gázolajé pedig hét forinttal emelkedik – mondta az InfoRádióban a holtankoljak.hu ügyvezetője. Mindez azt jelenti, hogy ha az áremelést a benzinkutak üzemeltetői is érvényesítik a kiskereskedelmi árakban, akkor az átlagár a benzin esetében várhatóan 645 forintra változik, a gázolaj pedig 652 forintba kerül literenként péntektől.

Ilyen magas árak legutóbb tavaly októberben voltak.

Bujdos Eszter emlékeztetett, hogy az idei év elején a jövedéki adó több mint negyven forinttal emelkedett, ugyanakkor februárban az árak stagnáltak, sőt bizonyos helyeken csökkentek is.

A jelentős árnövekedés hátterében az állhat, hogy az elmúlt másfél hétben jelentősen megemelkedett az olaj világpiaci ára, nem egy alkalommal a 90 dolláros árszintet is megközelítette a Brent típusú olaj hordónkénti jegyzésára. „Emiatt nemcsak nálunk, hanem a régióban is elszálltak az üzemanyagárak” – jegyezte meg Bujdos Eszter.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára megerősítette, hogy egész Kelet-Közép-Európában jelentős drágulás tapasztalható, ráadásul a hazai üzemanyagárak a régiós élmezőnyben vannak. Grád Ottó felidézte, hogy az uniós előírásoknak való megfelelési kötelezettség tette szükségessé itthon az üzemanyagok jövedéki adójának megemelését. Azonban úgy véli, a kötelező minimumhoz képest a kormány „lényegesen magasabb szintet húzott meg”, ráadásul

az üzemanyag forgalmazását terhelő „egyéb direkt és indirekt adók csökkentették a versenyképességet is”.

A kiskereskedelmi különadót gyakorlatilag az összes üzemanyag-forgalmazóra kivetették, akiknek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer kritériumainak is meg kell felelniük, ami indirekt adóként plusz kiadást jelent számukra. „Mindez azt eredményezte, hogy a benzin és a gázolaj esetében is a felső harmadba kerültek a hazai árak, csak néhány szomszédos országban vannak magasabb üzemanyagárak” – magyarázta Grád Ottó.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy márciusi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy egy megállapodás értelmében a hazai üzemanyagáraknak a régió középmezőnyéhez kell tartozniuk. „Ha ez a megállapodás megtörik, akkor azt gondolom, hogy be kell avatkozni” – mondta akkor a tárcavezető. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a beavatkozás alatt csak azt tudja elképzelni, hogy felülvizsgálják az adózási környezetet.

Grád Ottó szerint a régiós középmezőny elérése

csak abban az esetben lehet reális célkitűzés, ha az üzemanyag-kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat csökkentik,

meglátása szerint csak így „lehet versenyképesebbé tenni a hazai üzemanyagárakat”.

A hatósági áras időszak vége felé már komoly problémát jelentett a töltőállomások ellátottsága, ezt pedig senki nem kívánhatja – tette hozzá a főtitkár.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Pénteken újra emelkednek az üzemanyagárak
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Grád Ottó: az adózási környezet felülvizsgálatára lenne szükség az üzemanyagoknál
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást