- Itt vannak a hivatalos részletek az új tankolási szabályokról
- Így rohanták meg a komáromi kutakat a szlovák rendszámosok csütörtökön
- Külföldi rendszámos tankolás - Megszólalt a Mol
- Mégis lesznek 'egyenlőbb' külföldi rendszámos kocsik a kutaknál
- Így fog működni péntektől a tankolás - újabb tudnivalók az árakról, a forgalmiról
- Külföldiek tankolása: majdnem 200 forint/literes áremelés jön egyetlen nap alatt - részletek
A Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint a Kormányinfón bejelentett új jogszabállyal, mely szerint csak magyar rendszámú autóknak jár majd árstopos üzemanyag, nagyon nehéz helyzetbe került a benzinkutas szakma. Annál is inkább, mert a szabályozás nem tér ki, vagy nem fordít kellő figyelmet bizonyos dolgokra – tette hozzá Egri Gábor.
Elsőként azt említette, hogy a jogszabály értelmében elvileg csak nagynyomású pisztolyon lehet majd kiszolgálni a külföldi autósokat, Magyarországon azonban abszolút nincsenek ilyen benzines töltőpisztolyok, legfeljebb dízelesek, de azok is elenyésző számban.
Értetlenül állnak az előtt is, hogy a magyar állampolgársággal, magyar útlevéllel, illetve magyar szavazattal rendelkezők miért vannak adott esetben kirekesztve a hatósági ár alól. Ahogyan az sem világos a számukra, hogy egy Magyarországon dolgozó, adót fizető, vállalkozással bíró, ugyanakkor külföldi rendszámot használó állampolgár miért nem tankolhat kedvezményesen – gondolva itt például egy külföldön bejegyzett autóflottára.
Egri Gábor rendkívül visszatetszőnek tartja azt is, ha egy totemoszlopon 480 forint van kiírva, viszont a betérő külföldi mondjuk már 720 forintos piaci árral találkozik – ebből szerinte elkerülhetetlenek lesznek a viták a kasszáknál fizetéskor. Kiemelte, Magyarországon a töltőállomások is munkaerőhiánnyal küzdenek, miután nem találni se pénztárost, se kutast. Az esetleg felmerülő atrocitásokat pedig a meglévő dolgozók sem akarják majd vállalni, ami
tömeges felmondáshoz vezethet.
Az első tapasztalatokat illetően a szövetség elnöke elmondta: az új rendelet csütörtök 23 óra 58 perckor jelent meg a Magyar Közlönyben, ami péntek 0 óra 0 perctől lépett életbe, de ilyen gyorsan kassza- és egyéb rendszereket átállítani, tájékoztatókat kinyomtatni nem lehet. Hozzátette: számos tagvállalatuk jelezte, hogy hétfő–kedden zárva marad, mert egyrészt elemezniük kell a rendelkezést, másrészt, miután jogkövetők, meg kell vizsgálniuk, hogyan tudják egyáltalán betartani az új szabályokat.
Felmerül ugyanis annak a kérdése, hogy kannába, de akár egy fűnyírótraktorba vagy egy robogóba hogyan történik a tankolás, hiszen ezek az eszközök nem rendelkeznek forgalmival, nincs rendszámuk.
(A Mol-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre korábban azt mondta, ezentúl a kannákba is már csak piaci áron lehet üzemanyagot tölteni.)
„Ma a benzinkút-üzemeltetés rendkívül veszteséges, most erre még egy ilyen keszekusza rendelet kijön, ami szinte betarthatatlan… Ellehetetlenítik ezt az egész szakmát” – vélekedett a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke, hozzátéve, hogy az országban található 2200 benzinkút a Mol 400 töltőállomásával sem pótolható, és ha csak az utóbbiak maradnak, akkor napokat kell majd sorban állni ahhoz, hogy az emberek üzemanyaghoz jussanak.
Egri Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy senki sem tudja majd ellenőrizni, hogy egy lobogtatott forgalmi igazi, hamis vagy lejárt, valamint, hogy egyezik-e a motor-, alváz- és rendszámmal.
„Ki fogja ezt ellenőrizni, és hogyan?”
– tette föl a kérdést. Szerinte a legkisebb problémát az automata kutak jelentik, hiszen a forgalmikon van kód, amit be tud olvasni, és annak alapján átállítja az árat, de az utólagos visszatérítés is szóba jöhet.
A Független Benzinkutasok Szövetségének pénteki közgyűlése a fent említett problémás pontok megfogalmazása mellett úgy döntött, hogy közvetlenül Orbán Viktorhoz fordul, mert úgy gondolják, csak ez rendezheti valamilyen szinten a kutasok sorsát.
E levelet már el is küldték, benne a fenti problémák összefoglalásával, sürgős segítséget kérve a miniszterelnöktől.