Néhány év óta részeg turisták, helyismeret nélküli harmadik országbeli futárok, de magyarok is szép számmal feltűntek szélsebes elektromos rollereken úttesten, kerékpárúton, járdán, gyakorlatilag mindenhol.
A KSH adatai szerint a motoros rolleresek 2024-ben 367 balesetet okoztak, 2025 májusa végéig pedig 176-ot, és ezek csak azok, amelyekről a rendőrség tudomást szerzett.
Molitorisz Dániel ortopéd traumatológus az InfoRádió Aréna című műsorában arról beszélt, hogy jelentősen nőtt a rollerbalesetes sérülések száma, és ezek jellemzően igen súlyosak.
"Olyan sérüléskombinációkkal találkozunk, amilyenekkel eddig még nem. Például amikor egy elektromos rollerről valaki elrepül, mert megáll a kerék, mert beleütközik a roller egy padkába, akkor az elrepülő embernek sérül a feje, de sérül esetleg a hasa, a combja, a térde is, amit egy egyszerű rollerrel való eldőlésnél tulajdonképpen mi sosem tapasztaltunk" – mutatott rá.
Az elektromos rollerek akár óránként 50 kilométeres sebességgel is képesek menni, ennek ellenére egyelőre nem szerepelnek a KRESZ-ben felsorolt járművek között. Ennek hiányában a bírói gyakorlatra lehet hagyatkozni. Erről korábban Ujvári Ákos, az Ítélőtábla büntető kollégiumának vezetője beszélt az InfoRádióban.
"Az elektromos rollert a bírói gyakorlat gépi meghajtású járműnek tekinti, ha pedig gépi meghajtású jármű, akkor azzal az ittas állapotban elkövetett járművezetés megvalósítható" - szögezte le.
Tavaly az InfoRádió arról is beszámolt, hogy bizonyos elektromos járművekre és rollerekre kötelezővé tették a felelősségbiztosítást. Az insura.hu vezérigazgatója, Kozma Gábor szerint azonban kérdéses, hogy egy évekkel ezelőtt vásárolt roller esetén miként tudja igazolni egy tulajdonos, hogy rá nem vonatkozik a kötelezettség.
"Személyes véleményem az, hogy sokkal fontosabb lenne előírni, hogy rollert például 16 év alatt nem lehet használni, illetve hogy bukósisak legyen a használók fején."
Belgiumban is nagyon sok rollerbaleset történik. Idén az év első három hónapjában 62 százalékkal, 470-re nőtt az ilyenek száma, vagyis naponta átlagosan 5 történt. A belga hatóságok ezért fokozzák a rollerforgalmazók ellenőrzését, sőt uniós szinten kezdeményezni fogják a túl gyorsnak ítélt modellek forgalmazásának betiltását.
Magyarországon is készül az új KRESZ, amely a rollerekre vonatkozóan is tartalmaz majd szabályokat. Lázár János közlekedési miniszter is beszélt már erről:
"Most ősszel szeretném, ha ez a jogszabály átmenne a közigazgatási, politikai, társadalompolitikai egyeztetésen, és szeretném, ha 2026 nyarán, szeptemberében az új KRESZ hatályba lépne, kész van a szöveg, megegyeztünk a rendőrséggel, belügyminiszter úrral közösen javasoljuk a kormánynak az új KRESZ elfogadását '26-os hatálybalépéssel."
A szakértők
- új mérőeszközt vetnének be a rollerek valós sebességének ellenőrzésére,
- kötelezővé tennék a bukósisak és
- sötétben a fényvisszaverő mellény viselését, illetve
- szigorítanák a kerékméretre vonatkozó műszaki előírásokat.
Ezek azonban még csak tervek.
Van, ahol viszont továbbmentek ennél.
- Párizsban 2023 szeptemberében betiltották a bérelhető elektromos rollereket,
- az Amerikai Egyesült Államok két államában, Pennsylvaniában és Delaware-ben pedig, nem csak a bérelhetőeket, hanem az összeset,
- Finnországban idén júniustól a 15 év alattiaknak tilos e-rollerrel közlekedni, és a többiek is csak óránként 25 kilométeres sebességgel mehetnek.
- Ha nem is teljes tiltást, de szigorú korlátozásokat vezettek be egyebek mellett Houstonban, San Franciscóban, New Yorkban, West Hollywoodban, Beverly Hillsben, a hawaii Honolulun, Madridban és Szingapúrban is.