Molnár Judit nagyon sajnálatosnak tartja, hogy a világ legrégebben működő utazási irodája, a Thomas Cook csődbe ment, azt azonban még inkább, hogy ennek hatása lehet – esetlegesen – egy magyarországi cégre, egy rendkívül jól működő, jól gazdálkodó, nagy presztízsű cégre. Információik szerint a Neckermann Magyarország és teljes csapata jelenleg azon dolgozik, hogy egyetlen utasukat se érje kár, és miután a cég mintegy 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezik, ez garanciája lehet annak, hogy ez így is lesz, tette hozzá.
Miután a Neckermann részese egy nagy, nemzetközi utazási irodai láncnak, így esetükben is léteznek olyan kapacitások, amelyek a központi helyfoglalási rendszeren keresztül kerültek lefoglalásra – ezzel magyarázható az, hogy egyes külföldi szállodák a magyarországi cég ügyfeleitől pénzt követelnek távozáskor, amit természetesen az érintetteknek nem kell kifizetniük, ismertette az OTP Travel ügyvezető igazgatói posztját is betöltő szakember az InfoRádiónak. Molnár Judit megismételte, az ő információi szerint a Neckermann épp azon dolgozik, hogy minden szálláshely ki legyen fizetve.
Az említett és bármely hasonló csődhelyzet nyilvánvalóan nem tesz jót az utazási szakmának
– folytatta a szakember –, ez azonban nem az utazási szektor sajátossága, máshol is történnek ilyenek. Bár sokan próbálkoznak maguk intézni az utazásaikat, Molnár Judit úgy látja, szükség van a szakmára, hiszen sokan visszatérnek az utazási irodákhoz, elsősorban a biztonság miatt. Ha ugyanis valaki egyénileg foglalja le magának az utazását, és előáll valamilyen minőségi hiba a szolgáltatással, akkor neki kell huzakodnia a szolgáltatóval, amit ellenkező esetben az utazási iroda elvégezne helyette, mutatott rá az utazási irodák szövetségének az elnöke. Ugyancsak fontos kiemelni szerinte, hogy a mostani geopolitikai helyzetben sok utazó számára mérvadó, hogy ha bármi történik, van egy telefonszám, egy kapcsolat, akit fel lehet hívni segítségért.
A szakember arra is rámutatott, hogy az utazási irodák
olyan rendkívül szigorú jogszabályi környezetben tevékenykednek, hogy vagyoni kár nem érheti az utazókat.
Ahhoz, hogy ma egy utazási iroda megkaphassa a működési engedélyét, egyrészt le kell tennie egy vagyoni biztosítékot, ami arra szolgál, hogy egy esetleges csőd esetén ennek terhére kártalanítani tudják azokat az ügyfeleket, akik nem tudtak elutazni – magyarázta Molnár Judit. Emellett az utazási irodának egy különbiztosítással is rendelkezniük kell, amely pedig arra szolgál, hogy a külföldön tartózkodó ügyfeleket ennek a biztosításnak a terhére szállíthassák haza.
A Thomas Cook csődje valóban egy óriási esemény, de szerencse a szerencsétlenségben, hogy a szezon végén történt, folytatta a szövetség elnöke, akinek az álláspontja szerint a brit cég versenytársai le fogják kötni azokat a szálláshelykapacitásokat, amellyel a Thomas Cook rendelkezett, feloldva a kialakult krízishelyzetet. "Van előttünk még egy-két hónap, amíg a 2020-as szezonra a nagy, nemzetközi cégek fel tudnak készülni" – tette hozzá.