Nyitókép: MTI/AP/Chen Si

Sanghaji karanténválság: mintha nem erről lett volna szó

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2022. április 7. 15:52
Kevesebb mint egy hétről volt szó, de Kína pénzügyi központja, Sanghaj továbbra is Covid-karantén alatt marad. Becslések szerint emiatt a kínai mobilpiac egy év alatt 20 százalékot esik. A Tesla bezárta helyi gyárát, a sanghaji „befagyást” pedig az egész világon megérzik majd.

A szigorú kínai Covid-irányelvek miatt továbbra is lezárva marad Sanghai, az ország 26 milliós pénzügyi-kereskedelmi központja. A „meghatározatlan ideig tartó” karanténról még hétfőn döntöttek, holott korábban azt volt a terv, hogy lépcsőzetesen, 4-4 napra zárják le a város két körzetét.

Csütörtökön a zárás ellenére napi 20 ezer új fertőzést jelentettek, ami rekord, és ebben a helyzetben illetékesek elismerték, hogy a város „nehézségekkel néz szembe”. Ez magyarra lefordítva azt jelenti, hogy az otthonaiba zárt lakosok egy része – akiknek csak bevásárolni szabad az utcára lépniük – kezdenek kifogyni az élelmiszerből.

A szigorú szabályok értelmében

a legtöbb embernek rendelnie kell az élelmiszereket, viszont sem a szállítócégek, sem weboldalak, ahol rendelni lehet, nem tudnak megbirkózni a megnövekedett forgalommal.

Sok kiszállító maga is karantén alá vont körzetben él.

„Életemben először éhezem” – írta a helyzetről egy lakos a Weibo közösségimédia-portálon.

A hatóságok erre azt mondták, hogy „elegendő készlet van”, de késedelmes a kiszállítás, ezért megnyitnak néhány ABC-t és piacot, és több kiszállítót engednek ki a karanténból.

Korábban már nagy felháborodást váltott ki, hogy

a szülőknek nem engedték, hogy covidos gyerekeikkel legyenek.

A hatóságok később ezt megengedték, de a családoknak „izolációs központokba” kell menniük. A Reuters híre szerint azonban még mindig előfordul olyasmi, hogy a szülőket elválasztják a gyerekektől.

Szerdától a városban ismét tömeges kötelező tesztelést tartanak, hogy kiszűrjék a fertőzötteket.

Gazdasági károk

Közben zárva tart a Tesla elektromos autó gyára a városban. A befektetőket ez egyelőre nem zavarja, de ha elhúzódik a lockdown, akkor a részvényesekben felmerül majd a kérdés: hogyan hat a zárva tartás az idei szállításokra és vállalati bevételekre. Ez annál inkább is érdekes, mert a geopolitikai és energiaválság közepette a tehetősebbek körében megnőtt az igény az elektromos autókra.

A sanghaji Tesla-gyár a cég leghatékonyabb üzeme, és várakozások szerint az idén leszállítandó 1,4 millió kocsi felét itt gyártanák le. Egyelőre nem világos, mikor indul újra a gyártás.

A Financial Times közben azt írta: a sanghaji leállást szinte minden ágazat megérzi majd a világon. Ennek oka, hogy a kínai kamionosok szigorú korlátozások alá esnek és nem szállítanak fertőzött területekre és területekről. A sanghaji

kikötőben ezt úgy kezelik, hogy a dolgozók a műszak után nem mehetnek haza.

A forgalom azonban még így is harmadával visszaesett. A BBC megjegyzi: Kínában még mindig kitűzött cél a Covid felszámolása, míg a világ más országai inkább megpróbálnak megtanulni együtt élni a vírussal”.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Fogytán az étel, és a világgazdaságra is kihat a sanghaji lezárás
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást