Nyitókép: Pixabay.com,

A közlekedés zaja hátráltatja a gyerekek memóriájának fejlődését

Infostart
2022. június 6. 16:46
A közúti forgalom zaja jelentősen lassítja az általános iskolás gyermekek alapvető fontosságú memória- és figyelemkészségeinek fejlődését egy spanyol kutatás szerint.

Barcelona 38 iskolájában közel 2700 hét és tíz év közötti gyermek bevonásával végeztek vizsgálatot, amely elsőként kutatta a közlekedési zajnak a gyermekek kognitív fejlődésére gyakorolt hatását – írja a The Guardian.

A vizsgálatban részt vevő gyermekek életkora a tanuláshoz nélkülözhetetlen memória- és figyelemképesség fejlődésének szempontjából kritikus. A kutatás megállapította, hogy a többi tanulóhoz képest körülbelül háromszor nagyobb utcai forgalomnak kitett gyermekeknél a memória fejlődése 23 százalékkal, a figyelemképesség fejlődése pedig 5 százalékkal lassabb volt egy év alatt.

Komoly egészségkárosító tényező a zaj

A zaj a második legnagyobb egészségkárosító környezeti tényező a légszennyezés után. Az már korábban is ismert volt, hogy felnőtteknél növeli a szívroham és a cukorbetegség előfordulását. Az ENSZ februárban úgy fogalmazott, hogy a városi zajszennyezés egyre inkább "globális közegészségügyi veszéllyé" válik és csak az EU-ban évente 12 ezer korai halálesethez vezet.

A közúti zaj gyermekekre gyakorolt hatásával kapcsolatos kutatások eddig korlátozottak voltak, holott

sok iskola tanulói szenvednek a zajszennyezéstől,

az olyan intézkedések, mint például a forgalom iskoláktól való elvezetése, pedig segíthetnének csökkenteni a zaj- és légszennyezést.

"Nem értjük igazán, hogy a zaj valóban mérgező lehet. Azt hisszük, hogy alkalmazkodtunk hozzá, de a kutatások kimutatták, hogy nem teljesen, még mindig van fiziológiai reakciónk" – mondta Maria Foraster, a barcelonai Globális Egészségügyi Intézet munkatársa, a tanulmány vezetője.

A zajcsúcsok a legkárosabbak

A kutatásból kiderült, hogy az osztálytermen belül hallható zajcsúcsok, például a hangos teherautók elhaladása vagy a közlekedési lámpák miatt gyorsító járművek nagyobb hatással voltak a gyerekekre, mint maga az átlagosan magasabb zajszint. Ez azért lehetséges, mert a zajcsúcsok jobban elterelik a figyelmet, és azért fontos, mert a jelenlegi irányelvek kizárólag az átlagos zajszint decibelekben mért értékén alapulnak.

A tudósok azt is megállapították, hogy a magasabb zajszint az iskolában károsabb, mint otthon.

"Az iskolai zaj a koncentráció és a tanulási folyamatok sérülékeny ablakaira hat" – mondta Foraster.

A kutatásban egy éven keresztül, négy alkalommal vizsgálták a gyerekeket, valamint mérték a zajszintet az iskolán kívül és az osztálytermekben. A tesztek a figyelmet és a munkamemóriát vizsgálták.

"Ez a két funkció fontos a tanulás szempontjából, melyek nagyon gyorsan fejlődnek az általános iskolai évek alatt" – mondta Foraster. Ezek a képességek alapozzák meg a problémamegoldást, az érvelést, a matematikát és a nyelvi megértést.

Nagyon sok embert érint

Az egészségre káros közlekedési zajszint az

EU lakosságának legalább ötödét érinti.

A városokban ez az arány sokkal magasabb.

Korábbi kutatások kimutatták, hogy az iskolák közelében tapasztalható repülőgépzaj magasabb szintje hatással volt az olvasásértésre és a kognitív fejlődésre. Patkánykísérletek azt is kimutatták, hogy a közepes és magas zajszintnek való kitettség változásokat okoz az agyban. A tudósok azt szeretnék, ha kutatásukat más városokban és településeken is megismételnék, ahol az iskolák másképp épülnek, vagy az ablakokat gyakrabban vagy ritkábban nyitják ki.

Foraster szerint az elektromos autók térhódítása csökkenteni fogja a kisebb sebességgel közlekedő autók zaját, de 40-50 kilométer per órásnál nagyobb sebességnél a gumiabroncsok által keltett zaj az utakon minden autótípus esetében magas.