Nyitókép: INGRID BARRENTINE

Hatalmas kártérítést kellett fizetnie a Boeingnek, és ez még csak a kezdet lehet

Infostart
2024. április 6. 09:53
Az amerikai cégnek tetemes összeget kell fizetnie kártérítésként - most kiderült, mennyit utaltak kezdésként a "törzskiszakadási" balesetben érintett Alaska Airlines légitársaság számára. Időközben egy újabb Boeing-baleset előzetes jelentése készült el.

Az első negyedévben mintegy 160 millió dollárt (csaknem 60 milliárd forint) fizetett a Boeing az Alaska Airlines számára kezdeti kompenzációként a légitársaság ideiglenes leállításából adódó veszteségek és a keletkezett többletkiadások orvoslására - írta a Reuters.

Emlékezetes, januárban az egyik 737 Max 9 típusú, gyakorlatilag új Boeing röviddel a felszállás után gyakorlatilag "elvesztette" törzsének egy darabját, amely egyszerűen leszakadt. A fedélzeten több mint 170 utas tartózkodott, akiknek - szerencsére - a rendkívüli ijedtségen kívül nem esett baja. A "szerencséhez" ugyanakkor rendkívüli módon járult hozzá az is, hogy a törés közvetlen szomszédságéban lévő két ülés üres volt, továbbá, hogy a gép még viszonylag alacsony magasságban repült.

A baleset miatt a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal körülbelül három hétre leállított 171 ilyen típusú repülőgépet, hogy a vizsgálatok tisztázhassák a baleset okát és azt, hogy a többi gép veszélyben van-e.

Az Alaska Airlines közlése szerint a 160 millió dolláros összeg megegyezik az érintett negyedévben kiesett nyereségével, de a cég hozzátette, hogy további kompenzációra számít.

Ráadásul a német Spiegel összegzése szerint

valószínú, hogy a cégnek más légitársaságok számára is kártérítést kell fizetnie,

az Alaska Airlines ugyanis nincs egyedül a Boenig "kárvallottjainak" sorában. Így például egy másik nagy amerikai légitársaság, a United is arra kényszerült, hogy különböző meghibásodások miatt január végéig számos járatot töröljön.

A Boeing repülőgépei az elmúlt hónapokban sorozatos incidensekben voltak érintettek. Március közepén a New York Times több tucat gyártási problémáról számolt be a Boeing 737 Max-szal kapcsolatban. Az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala (FAA) által a gépen végzett kiterjedt biztonsági ellenőrzések során a vállalat a tesztek több mint egyharmadán megbukott - írta a Tagesschau.

Március elején egy texasi repülőtéren futott túl egy Boeing 737 MAX 8: Houstonban a United Airlines gépe a zavartalan landolás után túl nagy, 30 csomós sebességgel próbált lefordulni a kifutópálya végénél, derékszögben csatlakozó gurulóútra, de kicsúszott a burkolatról a fűbe. A gép bal oldali főfutóműve összecsuklott, az orrfutómű pedig elemelkedett a talajtól. Az utasok lépcsőkön szálltak ki a gépből és buszokkal jutottak a terminálba.

Az előzetes vizsgálat friss eredménye szerint a pilóta úgy érezte, hogy a Boeing gépen a fékek erőteljesen remegtek, nem voltak olyan erősek, mint máskor, ezért nem tudott velük megfelelően lassítani - írta az Independent. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács jelentéséből az derült ki, hogy a pilóták bizonytalanok voltak a kifutópálya állapotát illetően, amikor leszálláskor kibukkantak felhők közül és meglátták a George Bush nemzetközi repülőteret. A kapitány a felületet száraznak, a másodpilóta nedvesnek vélte.

Az NTSB ugyanakkor nem állapította meg a baleset okát - az ilyen eljárások sokszor akár egy évig is eltartanak.

A sorozatos problémák nyomán a közelmúltbana Boenig több felelős beosztású munkatársát leváltották, a cég igazgatótanácsának elnöke pedig bejelentette, hogy az év végén távozik hivatalából.