Nyitókép: Sean Justice/Getty Images

Akkora a munkaerőhiány a kiszállító cégeknél, hogy az a karácsonyi ajándékokra is hatással lehet

Infostart
2024. október 4. 10:57
Az ünnepek előtt, novemberben jellemzően megsokszorozódnak a vásárlások, azonban a munkaerőhiány miatt az internetes rendelések kézbesítéseiben eddig nem látott fennakadások közelednek a szakszervezet szerint.

Heteken belül felizzik a karácsony előtti bevásárlási szezon: több áruházlánc kínálatában már szeptember végén megjelentek az ünnepi dekorációk, míg az internetes kereskedelemben is egyre több szezonális ajánlat csábítja a vevőket - írja az Economx. Az Egyenlő.hu modern szakszervezet felhívta rá a figyelmet, hogy

a kézbesítésre várhatóan eleve többet kell majd várni, sőt, esetenként el is maradhatnak a házhoz szállítások, és túlterhelődhetnek a csomagpontok.

A szervezet arra is rámutatott, hogy a Packeta csomagkézbesítő cégnél nemrégiben robbant logisztikai problémák mögött is alapvetően a munkaerőhiány és szervezési hibák állhatnak.

Az árérzékeny vásárlók közül a legtöbben előrelátók: már most terveznek az ünnepi kiadásokkal és időben felkutatják, kihasználják a kedvező ajánlatokat. Vagyis hamarosan felpörögnek a kisebb-nagyobb összegű megrendelések, ami extrém leterheltséget hoz a csomagszállításban és felerősíti az ebből fakadó kihívásokat – mondta a lapnak Bubenkó Csaba, a KDFSZ elnöke. Megjegyezte: vannak olyan alvállalkozó futárcégek, ahol például már elrendelték, hogy az év végi időszakban nem, vagy csak korlátozottan mehetnek szabadságra a dolgozók.

A szakértő szerint az eddigi tapasztalatok alapján szinte biztos, hogy a külföldi, főként az olcsóbb távol-keleti webáruházak (Temu, Shein) forgalma jelentősen megnő az év utolsó negyedévében,

ami mögött valószínűleg az idehaza tapasztalható áremelkedésekre válaszul adott fogyasztói magatartást kell keresni.

Bubenkó Csaba kijelentette: felháborítónak tartják, hogy a cégek arra is hivatkoznak: a kézbesítések a munkavállalók hibájából is késnek. Úgy véli, ez nem korrekt, ugyanis a szektorban általános a munkaerőhiány. Az egyes szolgáltatóknál pedig a meglévő alkalmazottak úgy a raktárban, ahogy az ügyfélszolgálaton a vállalatok saját üzletpolitikáján alapuló, belső szabályzatok szerint járnak el. Leszögezte:

a csomagok elosztása szempontjából szerinte nincs is jelentősége annak, hogy külföldi vagy belföldi rendelésről van-e szó, vagyis nemcsak a távol-keleti vásárlások miatt késhetnek a szolgáltatással.

Azt is elmondta, hogy valamennyi futárvállalkozás már nagy erőkkel toborozza a munkaerőt az év végi nagy hajrához. Szerinte egy ilyen kiélezett versenyben sokkal inkább kellene hangsúlyozni a dolgozók megbecsülését.

Az Egyenlő.hu úgy véli: márpedig nem lesz más módja ilyen rövid idő alatt a helyzet orvoslásának, minthogy alaposan zsebbe kell nyúljanak a csomagszállító cégek, hogy legalább az ünnepi főszezonra látványosan vonzó ajánlatokkal tudják feltölteni az üres álláshelyeket - írja a lap.

Sem a webáruházaknak, sem a futárcégeknek nem lehet érdeke a kézbesítések elakadása miatt az internetes fogyasztás elakadása, mert a vásárlók óvatosságból nem mernek majd rendeléseket leadni attól tartva, hogy nem kapják meg a csomagjukat.