Nagyon sokan úgy gondoloják, hogy a robotizáció, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia munkaerőpiacra történő megérkezése odébb van, de Király Zsolt, a Metropolitan Egyetem docense szerint ez tévedés, mert már jelen van.
"Nagyon sok olyan eset van, például az ügyfélszolgálat területén, ahol robotokra, chat-botokra építenek" - hozta példaként Király, de az autógyártásban és egyéb gyártási területeken is megjelentek már a félautomata megoldások. Természetesen az intenzívebb megjelenésre még várni kell, de már nem sokáig: szerinte körülbelül öt évet.
"A nemzetközi példák, illetve a technológiai terjedés alapján
az autógyártásban az emberi erőforrás mint élő munka szerepe kisebb lesz, mert sokkal költséghatékonyabb lesz a robotizáció"
- vetítette előre a docens.
Azok az emberek tehát,
akik olyan munkát végeznek, ami automatizálható, robotizálható, digitalizálható, tarthatnak attól, hogy abban a munkakörben feleslegessé válnak, az ügyfélszolgálati munkatársak például közvetlenül érintettek.
"Néhány évvel ezelőttről globális pénzintézetek felső vezetői köréből szivárgott ki olyan gondolat, hogy az ügyfélszolgálatosaik felét 2025-ig kiváltják robotokkal" - hozta fel példaként Király Zsolt.
Erre a kihívásra a digitális képzettséget tartja részben megfelelő védekezésnek, emellett pedig minden olyan dolog művelését, ami megkülönbözteti az embert a robottól - társas intelligencia, művészetek, sport, kreatív területek.
"És érdemes vállalkozóként gondolkodni akkor is, ha alkalmazott vagyok, ami a bizonytalanságtűrést, döntésképességet, kockázatvállalást, agilitást, proaktivitást jelent"
- tette hozzá Király Zsolt.