Nyitókép: MTI/Kovács Anikó

Vitézy Dávid: a Lázár-Karácsony megegyezés óriási bevételkiesést jelent a közösségi közlekedésnek

Infostart
2024. január 30. 14:43
A volt közlekedési államtitkár szerint úgy fair nagy engedményeket tenni, ha közben a felek az is megmutatják, miből fogják kipótolni a kiesést.

Ahogy arról korábban az Infostart is beszámolt, megállapodott egymással Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester. A hétfői találkozón egy teljesen új, átfogó megállapodást kötöttek a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján - írták a közös sajtóközleményben.

Ma Karácsony Gergely azt is bejelentette, hogy olcsóbb lesz a Budapest-bérlet, és az árát is nyilvánosságra hozták. Tíz év után csökken majd a bérlet ára, az eddigi 9500 forint helyett 8950 forintba kerül majd.

Mindezekre reagálva fogalmazta meg gondolatait Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Facebook-bejegyzésében. Úgy véli, az utasok nyomására sikerült megakadályozni a fővárosi járatritkításokat, valamint a Budapest-bérletet is sikerült megvédeni. Ez utóbbihoz hozzáfűzi, hogy

"fontos eredmény, és talán egy időre elveszi a kedvét mindenkinek, hogy hasonló hajmeresztő ötletekkel álljon elő".

Ugyanakkor felvet olyan kérdéseket is, minthogy mi lesz a BKV-jegyekkel, érvényesek lesznek-e a vonaljegyek, gyűjtőjegyek, 24 órás jegyek, 30 és 90 perces jegyek a héveken és a kék Volánbuszokon, illetve mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak-e a BKK felügyelete alatt ezek a járatok.

A bérletár-csökkentéssel kapcsolatban is vannak aggályai az egykori államtitkárnak, úgy fogalmaz: "még ha egy választási kampány előtti hónapokban a döntéshozók részéről nem is szokás pénzről beszélni, felelős szakemberként nekem muszáj".

Vitézy Dávid részletezte:

  • Mindazoknak, akik az agglomerációból ingáztak, 50%-kal kevesebb, 19 ezer forint helyett 9450 lesz a havi bejárás költsége amiatt, mert elég nekik vármegyebérletet vásárolni.

  • Minden budapesti és agglomerációs diáknak, az egyetemistákat is beleértve, a 3450 forintos BKK havibérlet helyett elég lesz 945 forintért venni diák havi vármegyebérletet, ez 72%-os spórolás a budapesti diákoknak, 79%-os az agglomerációból ingázóknak, akik eleve eddig is volt vármegyebérletük.

  • Minden budapesti 500 forinttal olcsóbban kapja a bérletet, 8950 forintért, 5%-kal olcsóbban, hogy ne mindenki menjen a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd.

A volt közlekedési államtitkár szerint ha mindezeket a tételeket összeadjuk,

alsó hangon 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely az elmúlt 24 órában bejelentett.

Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmadának elvesztésének felel meg márciustól rendszerszinten.

Hozzátette, mindez nem elszámolási kérdés, nem attól függ, hogy a MÁV és a BKK hogyan osztja fel a vármegyebérlet-bevételeket (az is érdekes és fontos kérdés, de ettől független), hanem összességében ennyivel csökken a jegyárbevétel a szolgáltatóknál együttesen.

"A bevételcsökkenés nagyságrendje jól érzékelhető talán abból, hogy ez több, mint duplája annak, mint amennyi évente jut BKV teljes beruházási programjára, a villamospályák és a járműpark megújítására. Vagy másképp fogalmazva, ez lényegében akkora tétel, amiből az összes hév-vonal régóta cserére váró, 40-50 éves járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra (éves törlesztőrészletek és kamatterhek) és még maradna is mellette másra" - írta bejegyzésében.

Úgy fogalmaz, hogy

a kieső bevétel szabad szemmel is látható és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza.

Véleménye szerint úgy tisztességes, ha azok, akik a döntéseket meghozták, megmutatják azt is, hogy miből és mikor fogják mindezt fedezni. Ugyanis, teszi hozzá, ha ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak - ahogy ezt a vármegyebérletek bevezetése kapcsán a MÁV-nál már láttuk 2023-ban.

"Nem lehet egyszerre heti rendszerességgel csőddel riogatni, kivéreztetéssel magyarázni minden egyes szükséges fejlesztés elmaradását és a városüzemeltetési színvonal romlását, majd hirtelen 20 milliárd forintos hiányt úgy bevállalni, hogy az állami kompenzációra semmilyen garancia nem látszik" - zárta bejegyzését Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár.