Ugrásszerűen megnőtt idén a pénzügyi csalások, adathalász-támadások, internetes és telefonos visszaélések száma. Az Erste Bank adatai szerint leggyakrabban a középkorú budapesti és a főváros környékén élő nők válnak visszaélés áldozataivá, a kárösszeget tekintve pedig a középkorú fővárosi férfiak jártak a legrosszabban.
Kósa Anna arról tájékoztatta az InfoRádiót, hogy 2020-ig visszamenőleg vizsgálták az áldozattá vált ügyfelek eseteit. Elemzésükből kiderült, hogy a középkorú nők sokkal inkább jelen vannak és nagy számban vásárolnak az online piactereken, így ez a korcsoport a legveszélyeztetettebb. Az egyes ügyeket végignézve a férfiak esetében megállapítható, hogy más típusú csalások kárvallottjai voltak. Ők leggyakrabban befektetési csalások áldozataivá váltak.
„A nagyon jónak tűnő, túl szép, hogy igaz legyen, kecsegtető ajánlatok bármely közösségi médiafelületen szembejöhetnek velünk,
a férfiak pedig sokkal kockázatvállalóbbak, és ők ezért veszítettek több pénzt”
– részletezte az Erste Bank compliance vezetője.
A csalók szinte kivétel nélkül arra törekszenek, hogy megszerezzék az ügyfelek bankkártyaadatait, illetve valahogy belépjenek az emberek netbankjába vagy mobilbankjába. Kósa Anna elmondta: a bankkártyaadatokhoz viszonylag egyszerűen hozzá tudnak jutni. Gyakori eset, hogy az elkövetők valamilyen futárszolgálat vagy a Magyar Posta nevében küldött adathalász linkkel érik ezt el. Nagyon fontos, hogy az ilyen gyanús linkekre ne kattintsunk rá és ne adjuk meg a felugró felületen a személyes adatainkat, mert azokat azonnal felhasználhatják a csalók, mi pedig azzal szembesülhetünk, hogy folyamatosan érkeznek az értesítések különböző terhelésekről a bankkártyánkon.
Kósa Anna figyelmeztetett: sokkal veszélyesebb dolog,
ha a csalók a netbanki hozzáférést is megszerzik, hiszen akár az ügyfél teljes megtakarítása elveszhet.
A netbanki azonosítókhoz legtöbbször ugyancsak adathalászlevelek küldésével jutnak hozzá, tehát érdemes óvatosnak és körültekintőnek lenni, semmilyen gyanús linket ne nyissunk meg! Szintén nagyon sokszor előfordul, hogy a csalók egy bank nevében keresik meg az ügyfeleket, és közlik velük, hogy gyanús tranzakció történt a számlájukon vagy valamilyen veszélyt vizionálnak, ami a szakértő szerint a pszichológiai manipuláció része.
Rendkívül veszélyes az ügyfelek ilyen formában történő befolyásolása, ugyanis Kósa Anna megfogalmazása szerint sokaknak ilyenkor „beszűkül a tudata, nem látják át azt, hogy éppen megvezetik”.
A csalók az ilyen esetekben azzal próbálnak meg hatni az emberekre, hogy az adott veszélyt csak vírusirtó telepítésével lehet elhárítani. Ez az AnyDesk nevezetű alkalmazás, ami viszont valójában nem egy vírusirtó program, hanem egy távoli elérést biztosító legális alkalmazás. Kósa Anna felhívta a figyelmet, hogy az ilyen és ehhez hasonló programok letöltésével teljes hozzáférést szerezhetnek a csalók akár az ügyfelek netbankjához is.