A Balatoni Hajók Képtára Facebook-oldalon láthatók azok a fotók, amelyek azt mutatják, hogy több hajó készül kihajózni a Balatonról. Azt írják: a Balatonról távozó kisebb-nagyobb hajók előtt megnyílt a vízi út a Duna felé.
A Balatoni értékmentés közösségi oldalon is sorra jelennek meg a hajókat bemutató fotók és rövid leírások. Ábrahám Gábor azt írja, és fotókkal is illusztrálja, hogy szombaton "délelőtt megtörtént a Balatonról távozó hajók zsilipelése, valószínűleg minden probléma nélkül. Jelenleg a duzzasztózsilipnél és a BVK Kiliti sólyaterénél várakoznak a továbbmenetelig. Az első képen távozó hajók:
a Szikra ("hadihajó"), a Zánka vízibusz és az Izsó vontató. A második képen a Kisfaludy lapátkerekes sétahajó.
A hajózási program nagy eseménynek számít a Sió-csatornán, ugyanis - időjárástól függően - előfordulhat, hogy akár évekig is zárva marad a zsilip - teszi hozzá.
Szintén nagy a készülődés a Sió-csatorna dunai részénél. Itt, pontosabban még Komáromnál a Bahart két új kompja és két új katamaránja várja az indulást, hogy elérje a tavat.
Ahogy arról az Infostarton az elsők között beszámoltunk a héten elkezdték a Balaton "óvatos leengedését" a Sió-csatornán keresztül, amely így hajózhatóvá válhat. A szakemberek ezt a magas, 121 centit elérő vízállással indokolták.
A hír megjelenése után a Balatoni Szövetség levélben fordult az Országos Vízügyi Főigazgatósághoz, azt kérve, hogy a Balaton vízszintjének csökkentését halasszák őszre - írtuk meg csütörtökön.
A levélben arra hivatkoznak, hogy a médiából származó értesülésük szerint a Sió-zsilip 2023. június 13-i megnyitása kapcsán elkezdték a Balatoni Hajózási Zrt. új kompjainak és katamaránjainak felhozatalát a Sió-csatornán. A polgármesterek korábbi tájékoztatás alapján úgy tudják, hogy a hajók felhozatala a Balaton minimum 15 centiméteres vízszintcsökkenésével járna.
Azt is írják: a zsilipek megnyitását az OVF azzal indokolta, hogy a magas vízszint veszélyeztet egyes balatoni településeket, azonban "a tóparti települések eddig nem jeleztek semmilyen a magas vízállásból fakadó kárt vagy veszélyhelyzetet".
Erről, mármint a felhajózásról először a hajozas.hu írt. Fényképeket is közöltek arról, hogy a cikkünk elején említett katamaránokat és kompokat (5,7 milliárd forintba kerültek) felkészítik az indulásra Komáromban. Június 12-én este készült fotóikon jól látható, hogy
a Sió-csatornán történő szállításhoz elengedhetetlen szerelési munkálatokat a dolgozók elvégezték a hajókon.
Az új hajók méretükből adódóan a Sión teljesen összeszerelt állapotban nem szállíthatók, végszerelésük ezért a Balatonon történik meg. A kormányállásokat, korlátokat, és a hajók egyéb alkatrészeit leszerelték, hogy a Sió-csatornán lévő hidak alatt elférjenek a kompok és a katamaránok.
A kompokat 2022. márciusában tették vízre, azóta a hajógyárnál vesztegelnek, ugyanis a Balaton alacsony vízszintje nem engedte meg, hogy a Sió-csatornát hajózhatóvá tegyék a zsilipek megnyitásával.
A Balaton átlagos vízszintje az OVF adatai szerint a június 12-ei zsilipnyitás ellenére nem csökkent, sőt volt olyan nap, június 15-én, amikor ismét 121 centis volt. Három napja ez az adat stagnál, azaz 120 centis a tó. Tavaly a legmagasabb vízállás 105 centi volt.