Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Kimerültek már a BKV-sofőrök a létszámhiány miatt

Infostart / InfoRádió - Domanits András
2022. szeptember 12. 08:00
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet méltatlannak és kockázatosnak tartja az amúgy is túlterhelt BKV-sofőrök további túlóráztatását. A hiányt a tavasz végi metrópótlás oldhatja meg.

A létszámhiány fokozatosan nő, és ezt mi jelezzük a munkáltató és a tulajdonos felé is, hogy ez nagy problémát fog jelenteni – mondta az InfoRádiónak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Szerinte igaz lehet, hogy a 2017-es szintre esett vissza a sofőrök létszáma, mert akkor a BKV egy tagtoborzó kampányba kezdett szociális juttatásokkal, fejpénz-kvótarendszer segítségével töltötte fel a létszámot, majd "kapóra jött" a Covid-helyzet, hiszen nagyon sokan veszítették el átmenetileg a munkahelyüket. Ennek ellenére a BKV folyamatosan működött, és a csökkenő teljesítmény mellett is foglalkoztatott embereket.

Nemcsak a BKV és a budapesti vagy a magyarországi járművezetők vannak nehéz helyzetben, hanem

egy európai problémával nézünk szembe,

és "igen komoly létszámhiány van".

A tavaszi metrófelújítást befejezése jövő tavasszal remélhetőleg segíthet a helyzeten, ugyanis akkor háromszáz fős állomány kerül vissza a korábbi munkahelyére, ami miatt nem is szabad feltölteni az állományt, hiszen akkor elbocsátások lennének.

"A BKV az autóbuszos területen nagyon szomorú és elfogadhatatlan intézkedéssel próbálkozik, miszerint további munkavégzésre próbálja rábírni a dolgozókat" – fogalmazott a szövetség elnöke. Azonban ennek ellentételezése, és hogy meghatározott számú túlóravállalás esetén a bruttó 15 ezer forint/óra a díjazás, "megalázó és szánalmas". Ez ugyanis nem segít azoknak, akik problémával küzdenek az emelkedő árak, a rezsicsökkentés módosítása miatt, ráadásul "sokan a végletekig kimerültek".

A havi és a heti munkaidő növekedése behatárolt, ami szintén probléma Naszályi Gábor szerint. Van, aki már annyit túlórázott korábban is, hogy még ehhez a juttatáshoz sem jut hozzá, ugyanis már kimerítette a maximális, háromszáz órás túlórakeretét. Ez nagyjából havonta három nap többletfoglalkoztatást jelent.

A helyzetet ellensúlyozza az intézkedés, hogy közvetlenül a B kategóriájú, személyautóra jogosító okmány után D kategóriás, busz vezetésére jogosító végzettséghez lehet jutni. Megjegyezte: a dolgozók tartanak is ettől. Mindez talán segít a helyzeten, "hiszen egyrészt pénzben, másrészt időben sokkal gyorsabban lehet kiképezni dolgozókat. Csak reméljük, hogy ez nem megy a minőség és a hatékonyság rovására" – mondta Naszályi Gábor.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Végletekig kimerültek a BKV- sofőrök a létszámhiány miatt
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást