Nyitókép: Pixabay

Példátlan a sofőrhiány a BKV-nál, a menetrend betartása is kérdéses

Infostart
2022. szeptember 8. 07:40
A kilépők száma az elmúlt egy évben folyamatosan meghaladja a belépőkét. A helyzet miatt a társaság jelezte: ha nem lesz változás, a budapestiek ritkábban közlekedő, zsúfoltabb buszokra számíthatnak.

Nyár óta, naponta jelentenek személyzethiányos eseteket a BKV-nál, aminek oka a járművezetők drámai létszámhiánya, írja a VG.hu.

A buszsofőrök és trolivezetők olyan ütemben mondanak fel a cégnél, hogy szinte lehetetlenné vált a menetrend betartása. Az idén májusban és júniusban rekordszámú volt a csökkenés: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában pedig 55 sofőr hagyta ott a BKV-t.

A változások 2021 óta tapasztalhatók: másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából. A járművezetők száma így mostanra 2400 főre esett. Ez egy ideig ellensúlyozható túlórával és a pihenőnapok elvonásával, viszont az emberhiány fokozódása miatt előbb-utóbb már nem lehet teljesíteni az ígért menetrendet. Átlagosan napi 50-60 esetben nem tudott a BKV járművezetőt biztosítani, ezek az autóbuszok a telephelyeken maradnak.

Júliustól a krónikus létszámhiányt még a nyári szabadságolások is súlyosbították. A portál információi alapján

a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül, az összes távozó járművezető negyede egy éven belül hagyta ott a munkáját.

A gondot okozhatja a Covid-hatás is, de közrejátszik benne a cserére szoruló járműállomány. A leghátráltatóbb tényező a kínált bér mértéke, amin segíthetne a 15 százalékos alapbéremelés, azonban az infláció ezt is lenullázta.

A portálnak nyilatkozó forrás szerint a fővárosban és a közvetlen térségében okoz komoly gondokat a szabad munkaerő hiánya. Ez nemcsak a fővárosi tömegközlekedési cégnél, hanem a BKK külső szolgáltatóinál is így van. Emiatt még kiélezettebb lesz a verseny az autóbuszos vállalkozások között.

A BKV vezetése szerint, érdemi beavatkozás nélkül, 2022 második felétől a társaság csak tartós személyzethiány mellett lesz képes üzemelni. Ez a gyakorlatban a szolgáltatási színvonal érzékelhető romlását jelenti, ami miatt a budapestiek a menetrendtől eltérő, ritkább, zsúfoltabb közlekedésre készülhetnek.