Cége részvényárfolyamának fenomenális növekedése nyomán Elon Musk, a Tesla autócég alapítója lett a világ leggazdagabb embere. Musk azonban nem ülhet a babérjain, mert az EU szigorú szén-dioxid-emissziós kvótái által fenyegetett német autóipar is nagyot ugrott előre az elektromos átállás terén.
A BMW, a Daimler és a Volkswagen tavaly 600 ezer elektromos meghajtású kocsit adott el és ezzel Európában megelőzte az úttörőnek számító Teslát, amely közel 500 ezer darabot értékesített.
A Volkswagen például tavaly 212 ezer tisztán elektromos vagy hibrid autót szállított le, Európában 117 ezer elektromos VW talált gazdára, míg a Tesla csak 96 ezer darabot adott el. Közben a BMW világszerte 193 ezer tisztán elektromos vagy hibrid meghajtású kocsit értékesített, ami közel 32 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban. A müncheni székhelyű gyártó ezzel elérte az Európai Unió által kitűzött emissziós célt, ahogy hozzá hasonlóan a Mercedest és a Smart márkát birtokló Daimler is, amely megháromszorozta a nem belsőégésű motoros autói eladásait.
A nagy gyárakat Brüsszel részéről súlyos, több száz milliós bírságok fenyegették, ha nem csökkentették volna teljes autóparkjuk szén-dioxid kibocsájtását. Németországban felpörgette az eladásokat a szövetségi kormány döntése, amellyel duplájára emelte a zéróemissziós autók támogatását. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
a vásárlók akár 9000 euró kedvezményt is kaphatnak, amikor elektromos kocsit vásárolnak.
Decemberben ennek nyomán az elektromos meghajtású kocsik eladásai első ízben meghaladták a dízel autókét – idézte a német Gépjármű Hatóság adatait a Financial Times.
Európában a németek vették a legtöbb új elektromos kocsit, kétszer annyit, mint a sorban utánuk következő franciák.
A Tesla-hívők ugyanakkor siettek kiemelni, hogy a német adatok elektromos és (!) hibrid meghajtású autókat is magukban foglaltak, így valójában nehéz összehasonlítani a német kocsik eladásait a csak elektromos kocsikat gyártó Teslával. Emellett azt hangsúlyozzák, hogy
a Tesla "szoftver autó", amelynek rendszerét szinte hetente frissítik vezeték nélküli letöltésekkel.
Jack Ewing, a New York Times riportere ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy a német cégek legyőzhetik a Teslát. Példaként hozta fel a hockenheimi pályán tesztelt Porsche Taycan elektromos kocsit.
A németek előnye a tömegtermelésben van, és emiatt a Teslánál olcsóbb kocsikkal rukkolhatnak elő. Ugyanakkor az amerikai gyártó sem nézi tétlenül versenytársait: a Tesla Berlin közelében akar gyárat nyitni, hogy európai földön csatázzon a nagy német autógyárakkal.