Nyitókép: Unsplash

Életveszélyre figyelmeztetnek a német utakon a kannabisztörvény miatt – a magyar autósok is veszélyben

Infostart
2024. április 10. 06:26
Habár meghatározott mértékig legalizálták a marihuánát Németországban, még sok hiányossága van a törvénynek, például, hogy fogyasztás után, a szer hatása alatt milyen szabályok vonatkoznak az autóvezetésre.

Döbbenetet és aggodalmat váltott ki az ETSC német tagszervezetében, a Német Közlekedésbiztonsági Tanácsban (DVR) a kannabisztörvényként emlegetett új jogszabály, amelyet 407 szavazattal, 226 ellenében, 4 tartózkodás mellett fogadott el a Bundestag. Eszerint már április elsejétől a felnőtt németek 50 gramm marihuánát birtokolhatnak saját fogyasztás céljára és legfeljebb három növényt maguk is termeszthetnek otthon. Nyilvános helyen a felnőttek legfeljebb 25 gramm kannabiszt fogyaszthatnak – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Manfred Wirsch, a DVR elnöke meglehetősen kemény hangú levélben hívta fel Volker Wissing szövetségi digitális és közlekedési miniszter figyelmét arra, hogy a törvény jelenlegi formájában súlyos problémákat okozhat a német utakon, mivel semmiféle korlátozást nem tartalmaz a sofőrök vezetés előtti, alatti marihuánafogyasztására. Ráadásul mindez ellentétben áll a Németország által is támogatott Vision Zero programmal, miszerint 2050 után már ne legyenek Európában halálos közlekedési balesetek.

Manfred Wirsch elnök arra szólította fel az illetékes szövetségi minisztert, hogy "tanulmányozza a marihuána élettani, különös tekintettel a vezetési képességet befolyásoló hatásait". Orvosi szempontból marihuána fogyasztás után, de főleg annak hatása alatt veszélyes vezetni, mert hasonlóan az alkoholhoz és más tudatmódosító szerekhez, csökkenti a koordinációs képességet, a reakcióidőt és az ítélőképességet. Hozzáteszik, kutatások bizonyították, hogy a marihuána rontja a motoros készségeket, a sávkövetést és a kognitív funkciókat, és a benne lévő THC csökkenti a sofőr multitask-képességét.

A német közlekedésbiztonsági szervezet szerint aggasztó, hogy

az elfogadott törvény nem fogalmaz meg semmilyen értékhatárt, mint ahogy például az alkohol esetén 0,5 ezrelékig még engedélyezett a vezetés.

Azaz nincs megszabva, mekkora mennyiségű marihuána elszívása után ülhetnek még volán mögé a sofőrök, Sőt, a kannabisztörvény a hivatásos sofőröket sem tiltja el a szer használatától, holott rájuk szolgálati időben alkoholból is zéró tolerancia érvényes.

A helyzetet csak bonyolítja, hogy a marihuána hatása és az, hogy egy adott mennyiség pontosan milyen mértékben befolyásolja egy sofőr vezetési képességét, sokkal nehezebben állapítható meg, mint alkoholfogyasztás esetén.

Funk Sándor addiktológus a portálnak azt mondta, az, hogy mennyi füvet szívott el valaki, nem mérhető ma még olyan egyszerűen, mint az alkohol esetében. Nem is létezik erre a célra kialakított protokoll. A THC hat hétig kimutatható a szervezetben, de azt már nem lehet megmondani, inkább csak feltételezni lehet, hogy milyen hatással lehetett egy adott időpontban a fogyasztójára, vagy hogy meddig állt, állhatott a hatása alatt.

Németország autós nagyhatalom, ennélfogva veszélyes kísérleti terep.

Kovács Kázmér közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd a portálnak hangsúlyozta: a több tízezer Németországban dolgozó vagy ott is élő magyar állampolgárnak tisztában kell lennie azzal, hogy a törvény csak Németországban érvényes. Akit itthon ellenőriznek és THC-t mutatnak ki a szervezetében (ami a fogyasztástól számított hat héten belül még lehetséges), az ellen drogbirtoklásért eljárás indulhat.

Ugyanez érvényes az ide látogató németekre és Németországban élő más állampolgárokra is, nem védekezhetnek a hatóság előtt azzal, hogy odahaza engedélyezett a füvezés és a fű használata utáni vezetés.