Új nyelvtörvényt fogadtak el Ukrajnában, ennek alapján - mint Pléh Csaba nyelvész-pszichológus, akadémikus az InfoRádiónak fogalmaz - súlyosan korlátozzák a magyar kisebbség jogát az anyanyelvi oktatáshoz az óvoda és az iskola első négy éve után.
Az MTA közoktatási elnöki bizottságának elnöke szerint "ez egy nagy dráma".
"Az egyik negatívum a közösségekkel kapcsolatos,
a nem ukrán anyanyelvűek közösségszerveződését akadályozza.
Álláspontunk szerint viszont az egyén szabadságát is korlátozza. Ha az egész világot tágabb perspektívában nézzük, az anyanyelven való iskolázás kulcsfontosságú az egyén fejlődése szempontjából; ha nem fogok felső felső tagozatos koromban magyarul tanulni biológiáról, földrajzról, matematikáról, akkor megmaradok egy olyan fogalmi szinten, ami csak egy kisgyerekszintű fogalomalkotást tesz lehetővé" - világított rá a helyzetre Pléh Csaba.
Magyarázata szerint írott anyagok elsajátítása sokkal erőfeszítés-mentesebb anyanyelven, mint idegen nyelven.
"Az új nyelvtörvény a beszélt és írott nyelv közti természetes átmenetet zavarja meg" - foglalta össze.
Szerinte egyszerre van szó egy közösség fennmaradásának kérdéséről és az egyén kibontakozásáról, lehetőségeiről, vagyis nem csupán egy kemény nyelvpolitikai kérdésről van szó, hanem
sok tízezer ember egyéni életútjának megkérdőjelezéséről, megnehezítéséről.
Az MTA-nál őszintén remélik, hogy nem hiába protestálnak a magyar politikai vezetéssel egyöntetűen.