- Ezernél több járat kell a brit turisták hazaszállításához
- MUISZ: a riválisok pár hónapon belül átvehetik a Thomas Cook helyét a piacon
- Csődöt jelentett a Thomas Cook osztrák, lengyel és német leánycége
- Thomas Cook-csőd: mentőövet dobott a német kormány
- Új, részletes közleményt adott ki a Neckermann az anyacég csődje nyomán
A CAA, amely a hazaszállítási műveletet szervezi, közölte: az előző nap 69 járattal több mint 15 ezren utaztak haza.
A repülésügyi hatóság összesítése szerint ez azt jelenti, hogy a Matterhorn-művelet nevű - a Thomas Cook súlyosbodó pénzügyi helyzetének híreire már korábban kidolgozott - készenléti terv keretében eddig 61 121 utas térhetett vissza Nagy-Britanniába 275 bérelt járattal.
A Thomas Cook csődjének hétfő hajnali bejelentése idején több mint 150 ezer brit utas tartózkodott külföldi üdülőhelyeken az utazási iroda szervezésében.
Mivel a cég azonos nevű saját légitársasága is beszüntette tevékenységét, a brit kormány megbízásából a CAA bérelt repülőgépekkel gyakorlatilag légihidat létesített az utasok hazaszállítására.
A CAA beszámolója szerint
a kidolgozott menetrend alapján pénteken 72 charterjárattal további 16 ezer utas tér vissza Nagy-Britanniába.
A brit repülésügyi hatóság megerősítette pénteki tájékoztatójában, hogy a Matterhorn-művelet október 6-áig tart, és addig összesen több mint ezer charterjárat érkezik brit repülőterekre a Thomas Cook utasaival.
Richard Moriarty, a CAA vezérigazgatója a tájékoztatóhoz fűzött nyilatkozatában közölte, hogy
a hazaszállított utasok hozzávetőleg 95 százaléka abban az időpontban indult vissza Nagy-Britanniába, amikor a Thomas Cooknál lefoglalt üdülése egyébként is véget ért volna.
Grant Shapps közlekedési miniszter minapi parlamenti tájékoztatása szerint az utasok ugyancsak 95 százaléka arra a brit repülőtérre érkezik, ahonnan elindult. Hozzátette: a kormány ingyenes továbbutazási lehetőséget biztosít azoknak, akik más repülőtérre érkeznek vissza. Shapps szerint a hazatelepítési műveletben résztvevő repülőgépek különböző mérete és a repülőterek fogadóképessége közötti eltérések miatt fordul elő, hogy az utasok egy része nem oda a tér vissza, ahonnan elindult.
A műveletben részt vesz a Malaysia Airlines egyik Airbus A380-as óriásgépe is.
A hazaszállítási légihíd Nagy-Britannia történetének eddigi legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelete.
Becslések szerint a külföldi érdekeltségeket is beleszámítva meghaladhatta a 600 ezret azoknak az utasoknak a száma, akik a Thomas Cook által szervezett utakon vettek részt a csőd bejelentésének idején.
- Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, és 94 repülőgépből álló saját légitársasága is volt.
- A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küszködött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett.
- A Thomas Cook az elmúlt hetekben felhajtott ugyan egy 900 millió fontos (340 milliárd forintos) pénzügyi mentőcsomagot saját legnagyobb részvényeseinek bevonásával, de a cég banki hitelezői további 200 millió font befektetői finanszírozás megszerzéséhez kötötték részvételüket a mentőprogramban.
- A tárgyalások a lehetséges pénzügyi befektetőkkel vasárnap éjjelig is tartottak, de végül eredménytelenül zárultak, és a CAA hétfő hajnalban jelentette be hivatalosan, hogy a Thomas Cook beszüntette működését.
A cég brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet. A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva. Az ő hazaszállításuk volt a mostani akcióig a legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelet Nagy-Britanniában.