Döntöttek: jönnek az új kötelező felszerelések az autókba

Infostart
2019. április 17. 04:55
Az új autókat 2022 májusától kötelező felszerelni bizonyos életmentő technológiákkal, például intelligens sebességszabályzóval és fejlett vészfékező rendszerrel - döntött az Európai Parlament.

Az új járművekbe kötelezően beszerelendő, fejlett rendszerek az alábbiak:

  • intelligens sebességszabályzó rendszer
  • indításgátló alkoholszonda (alcolock) előkészítése
  • a sofőr fáradékonyságát és figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszerek
  • vészfékjelzés
  • tolatóradar
  • esemény-adatrögzítő (azaz fekete doboz).
Az intelligens sebességszabályzó becslések szerint 20 százalékkal csökkenti a közúti balesetből származó halálesetek számát.

A rendszer térkép és közlekedési táblák alapján figyelmezteti a sofőrt, ha túllépi a sebességkorlátot, de nem korlátozza a sebességet, és a sofőr bármikor kikapcsolhatja.

Az új személyautókba és könnyű haszongépjárművekbe ezenkívül fejlett vészfékezési rendszert (ez a teherautók és a buszok esetében már most is kötelező) és vészhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszert is be kell majd szerelni.

A legtöbb fenti technológia bevezetése az új modellekben már 2022 májusától, 2024-től pedig az összes létező modellben kötelező.

A teherautókat és buszokat úgy kell megtervezni, hogy azokból a sofőr számára jobban láthatók legyenek a veszélyeztetett úthasználók, többek között a kerékpárosok és a gyalogosok. Olyan járműveket kell építeni, amelyekben a lehető legkisebb a holttér a jármű előtt és oldalán. A közvetlen rálátást biztosító technológiát 2025 novemberétől kell alkalmazni az új modellekben, és 2028 novemberétől a már meglévő modellekben.

Az új szabályok a passzív biztonsági követelményeket, többek között a törésteszteket és a szélvédők minőségi előírásait is szigorítják

annak érdekében, hogy a gyalogosok és biciklisek baleset esetén kevésbé súlyos sérüléseket szenvedjenek. A gumiabroncsok típusjóváhagyásához a használt abroncsok tesztjére is szükség lesz.

Az Európai Parlamentben 578 szavazattal, 30 ellenszavazat és 25 tartózkodás mellett jóváhagyott rendelet most a tagállami szakminiszterek elé kerül. A jogszabályról már előzetes, nem hivatalos megállapodás született az Európai Parlament és az Európai Tanács között.

A Európai Bizottság előzetes adatai szerint az unió útjain 2018-ban 25 100-an haltak meg és 135 ezren sebesültek meg súlyosan.