Nem elég engedmény Donald Trumpnak az Európai Unió által hétfőn felajánlott kölcsönös, nullaszázalékos vám ahhoz, hogy felfüggessze az április 2-án bejelentett, az EU-ra is vonatkozó importvámokat. Az amerikai elnök közölte: a felfüggesztés feltétele, hogy az Európai Uniónak el kell köteleznie magát 350 milliárd dollár (130 ezer milliárd forint) értékű amerikai energia megvásárlása mellett. A nullaszázalékos vámok az autóiparra, valamint az összes ipari termékre lennének érvényesek. Maros Sefcovic, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa hétfőn, az uniós külgazdasági miniszterek tanácskozása után azt mondta, készek bármikor leülni a tárgyalóasztalhoz, ha erre a másik fél is vevő. Ezt az ajánlatot részesítenék előnyben, de mint fogalmazott, nem várnak a végtelenségig.
Az NKE Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének vezetője az InfoRádióban elmondta: Donald Trumpnak egyértelműen az a célja, hogy eltüntesse az amerikai külkereskedelmi hiányt, és ennek megfelelően akkora összeggel akar kereskedni az unióval, amekkora értékben megvesznek az Egyesült Államoktól különböző árukat, termékeket.
Kutasi Gábor hozzátette: „viszonylag egyszerű tranzakcióról van szó”, és azért kerültek elő az üzengetésekben az energiahordozók, mert az USA ezeket tudja a legkönnyebben szállítani, illetve nincsenek vám jellegű akadályok, vagyis
szabályozási problémáktól mentes lenne az energiahordozókkal való kereskedelem.
A szakértő szerint ez lehet a legfőbb oka annak, hogy Donald Trump földgázt, palagázt vagy kőolajat szeretne értékesíteni Európában.
Az intézetvezető megjegyezte: a külkereskedelmi hiány felszámolása azért lehet nagyon fontos az amerikai elnök számára, mert a jelenleg fennálló kereskedelmi modell nagyon sokat elvesz az amerikai GDP-ből, és bizonyos mértében gátolja a gazdasági növekedést. Kutasi Gábor szerint jelen helyzetben a legnagyobb figyelem az árrugalmasságra irányul, vagyis arra, hogy miként és mennyire reagálnak a vevők az áremelkedésre. Autópiaci tanulmányok azt mutatták ki, hogy 25 százalékos vám kivetése esetén 25 százalékos áremelkedés történhet, ami akár azt is eredményezheti, hogy
autókategóriától függően 15-20 százalékkal is visszaeshet a kereslet, és nem kizárt, hogy ez a tendencia más termékek esetében is érvényesülhet.
A szakértő hozzátette: az olyan luxus- vagy presztízstermékeknél, mint például a francia minőségi borok vagy a legértékesebb divatcikkek, valószínűleg nem okoz drámai visszaesést a drágulás, viszont a bevételek nagy részét adó termékek esetében elszállhatnak az árak, és ez által jelentősen csökkenhet a kereslet az Európai Unió területén, ami komoly bevételkiesést jelenthet a vállalatok számára.
Kutasi Gábor arra számít, hogy végül megállapodik az amerikai kormányzat az EU-val, de még azt megelőzően „nagy birkózás” lesz a felek között, próbálják presszionálni a másikat. Mint fogalmazott, jelenleg Donald Trump van „erőpozícióban”, míg az unió inkább csak követi az eseményeket. A szakértő úgy véli, ha az Európai Unió „túl későn ígér valami kedvezőt az USA-nak, akkor az amerikai vezetés étvágya még inkább megnőhet”, és újabb gazdasági előnyökre fog törekedni.
Az NKE intézetvezetője szerint Donald Trump azt a gazdaságdiplomáciát játssza, hogy mindig egy kicsivel többet kér annál, mint ami néhány hónappal korábban még megfelelt volna neki. Azt gondolja, még egy ideig elhúzódik az alkudozás, de végül lesz megegyezés. Ha a papírforma érvényesül, akkor nulla lesz a kereskedelmi egyenleg az EU és az USA között, az pedig Kutasi Gábor szerint másodlagos kérdéssé válik, hogy energiahordozók vagy más amerikai termékek megvételében nyilvánul-e meg az értékesítés.