Ez veszélyt is jelenthet, mivel túlkínálat alakulhat ki LNG-ből, ami a klímacélokat is kockára teszi írja az Energy Monitor.
Az európai LNG-kereslet 2022-ben 60 szézalékkal nőtt az előző évhez képest, és az ukrán háború miatt várhatóan meg is marad ezen a magas szinten.
Sőt: a feltörekvő piacok várhatóan szintén növelni fogják az LNG iránti keresletet, mivel igyekeznek szén-dioxid-mentessé tenni jelenleg még szénintenzív villamosenergia- és fűtési ágazataikat.
A GlobalData, az Energy Monitor anyavállalatának adatai szerint jelenleg világszerte 635 aktív LNG-tanker működik, amelyek közül mintegy száz az elmúlt három évben állt forgalomba.
Az LNG iránti kereslet olyannyira megugrott, hogy az energiavállalatok további 524 tartályhajó építését tervezik, ami megduplázná a világ teljes LNG-szállító kapacitását.
A tervek szerint 2028-ra a világ összes tervezett LNG-tartályhajója üzembe áll: ezzel az LNG-t szállító tankerek száma túllépi majd az olajat szállítókét. Jelenleg világszerte 772 tanker szállít olajat.
Az Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA) egy nemrégiben kiadott jelentése szerint a jelenlegi tervek alapján Európa LNG-termináljainak importkapacitása a 2022 végi 270 milliárd köbméterről 2030-ra 400-ra nőhet. Az LNG iránti éves európai kereslet azonban várhatóan 150-190 milliárd köbméter, azaz fele az importkapacitásnak.
"Valószínűleg túl sok LNG-létesítmény áll tervezés alatt. Európában óriási lesz a túlkínálat, mert nagyon sok kormány akar saját létesítményt az ellátás biztonsága érdekében" mondta Henning Gloystein, az Eurasia Group energia-, éghajlat- és erőforrásügyi igazgatója áprilisban az Energy Monitornak. Az LNG ára ráadásul szélsőségesen ingadozó, szemben a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energiáéval.
Mindez bizonytalanságot teremt a globális LNG-kereslet jelentős növekedésének hosszú távú kilátásaival kapcsolatban és kétségeket ébreszt azzal kapcsolatban, hogy a világnak tényleg szüksége van-e arra, hogy néhány év alatt megduplázza LNG-tankerflottáját.