Nyitókép: MTI/EPA

A kormány nem enged, tovább harcol a Ryanairrel

Infostart / InfoRádió - Tatár Tímea
2023. június 5. 16:58
Az Igazságügyi Minisztérium továbbra is úgy véli, a kormányhivatal jogszerűen járt el, amikor bírságot szabott ki a Ryanair tisztességtelen magatartása miatt. A Fővárosi Törvényszék a napokban hozta meg jogerős ítéletét, miszerint a légitársaságnak nem kell megfizetnie a 300 milliós büntetést, amiért az extraprofitadót áthárította az utasokra. A döntést a Ryanair üdvözölte, Budapest Főváros Kormányhivatala a Kúriához fordul.

Felháborodva olvastuk, hogy a Ryanair bocsánatkérésre szólított fel bennünket - ezekkel a szavakkal kezdte az InfoRádiónak adott interjúját Kupeczki Nóra. z IM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára szerint ugyanis a cégnek kellene bocsánatot kérnie az utasaitól, amiért "rájuk terhelte a vállalat az extraprofitadójának az árát".

A minisztérium álláspontja szerint ugyanis a kormányhivatal jogszerűen járt el, amikor bírságot szabott ki a légitársaságra. Kupeczki Nóra szerint itt adóáthárítás történt és annak a módja sem volt megfelelő, ezért született a büntetésről szóló döntés.

Az extraprofitadóról szóló kormányrendelet alapján szerinte egyértelmű, hogy a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet az extraprofit-különadónak az alanya, ezért ennél a szervezetnél jelentkezik ez költségként. Ezt kellett a légitársaságnak kifizetnie a földi kiszolgálás felé.

A kormány álláspontja szerint a légitársaság a kormányzati adót terhelheti tovább az utasaira, viszont az cég általános szerződési feltételeiben az is benne benne van, hogy a külső költségeket, mint például a földi kiszolgálást végző szervezetnél jelentkező többletköltségeket, nem terhelik tovább az utasokra.

A helyettes államtitkár úgy látja, hogy

"itt pont ez történt, és emiatt mondja azt a kormányhivatal, amivel egyetértünk, hogy ők jogtalanul terhelték át" ezt az összeget.

Kifogásolják azt is, hogy ezt milyen módon tette meg a Ryanair: 2022. júniusában küldött e-maileket a utasoknak, hogy innentől kezdve ezt a plusz költséget ráterheli a július 1-jét követően induló járatokra, akkor is, ha azt valaki áprilisban foglalta le. Így az IM szerint az utasok nem voltak érdemi döntési helyzetben, hiszen már a teljes külföldi programjukat erre építették. Ezért gondolják azt, hogy a Ryanair tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot hajtott végre.

A bíróság jogerős döntése szerint a légitársaság volt a kivetett adó alanya, vagyis a Ryanair nem tévesztette meg az utasokat.

Kupeczki Nóra elmondta: a bíróság döntésének írásba foglalását várja a kormányhivatal, ezt még nem kapták meg, de amint megérkezik, a kormányhivatal felülvizsgálattal fordul majd a Kúriához.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Ryanair IM álláspont
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást