Nyitókép: Cavan Images/Getty Images

Kongatják a vészharangot a magyar fuvarozók

Infostart
2022. november 18. 22:11
November 18-tól 100 liter/tranzakcióban limitálta a Mol a magasnyomású kútoszlopain vásárolható gázolaj mennyiségét. A korlátozás azokat a személy- és áruszállító vállalkozásokat sújtja, amelyek március óta már nem az ársapkás, hanem a piaci áron értékesített üzemanyagot vásárolhatják, s munkaeszközükhöz kizárólag dízel üzemanyagot használnak.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary felhívja a figyelmet arra, hogy 100 liter üzemanyag nem fedezi egy tehergépjármű napi fogyasztását sem. Ennyi gázolajjal legfeljebb 300 kilométert tehetnek meg a kamionok, ez a szűk hatótáv már veszélyezteti az ellátási lánc stabilitását is.

A fuvarozó cégek jelentős része olyan családi mikro- és kisvállalkozás, amely nem rendelkezik saját, belső üzemanyagkúttal, számukra kiszámíthatatlanná válik a megfelelő mennyiségű üzemanyag beszerzése. A korlátozás arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy naponta többször küldjék a járműveiket tankolni, ami jelentős időkiesést és felesleges kilométereket – plusz költséget – jelent, továbbá tervezhetetlenné teszi a gépkocsivezetők szigorúan szabályozott munkaidejét. A nemzetközi forgalomban tevékenykedő vállalkozások pedig várhatóan külföldön tudják majd megtankolni a kamionjaikat, ami újabb költségnövekedést eredményez, amely tényezők végső soron tovább gerjeszthetik a hazai inflációt is – hívják fel a figyelmet.

Az MKFE és a NiT Hungary – értve, hogy a háttérben az ellátásbiztonság áll – határozottan kérik a Molt és a kormányt, hogy az újonnan kihirdetett korlátozást gondolják újra, és a szankcióval ne a magyar közúti áru- és személyszállító vállalkozásokat sújtsák. Az érdekképviseletek kiemelten fontosnak tartják az ellátási lánc fenntartását a karácsony előtti időszakban, ezért az ársapkával védett fogyasztók körének további szűkítését javasolják, hogy a fogyasztás ott csökkenjen, ahol ez nem sért nemzetgazdasági érdekeket és nem veszélyezteti az ellátási lánc stabilitását.