Nyitókép: kitzcorner/Getty Images

Sok esetben az ügyfélnek van igaza a hitelmoratóriummal kapcsolatos panaszügyekben

Infostart / MTI
2022. július 16. 15:45
A Magyar Nemzeti Bank egy év alatt 700 panaszt vizsgált meg és sok esetben az adósnak adott igazat.

Tavaly július óta 700, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt kezelt a jegybank ügyfélszolgálata és az intézményben működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT). Ezek közül számos esetben dőlt el az ügyfél számára kedvezően a jogvita - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el vagy késedelmesen dolgozta fel. A kezdeti időszakban pedig

olyan extrém eset is előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépést.

Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében - a moratórium korábbi meghosszabbításakor - a bank nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékukat. Többen pedig a lejárat nélküli konstrukciók (így a folyószámlahitelek, hitelkártyák) kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember végét követően - amikor a moratóriumot immár csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni - felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is.

Példaként említették, hogy egyes fogyasztók szerint

bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták.

Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból.

Az MNB szerint a beérkezett vitarendezési kérelmek számos esetben egyezséggel zárultak. A bankok kamat elengedésre, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítása kényszerültek. A panaszok nyomán az is többször előfordult, hogy az MNB figyelmeztette a pénzintézetet, vagy folyamatos felügyelésbe kezdett. Súlyosabb esetekben még célvizsgálatot is indított.

Az MNB ősszel zárhatja le azt a vizsgálatát, amelyet 16 pénzügyi intézménynél indított azért, hogy megállapítsa, azok megfeleltek-e a moratórium jogszabályi előírásainak.

A jegybank ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy azoknak, akik továbbra is a moratóriumban maradnak, anyagi többletterhekkel, illetve hitelük futamidejének meghosszabbodásával kell számolniuk. Ezért,

akinek anyagi körülményei engedi, annak érdemes folytatnia a hiteltörlesztést.

Ehhez semmit sem kell tenni: ha nem ad be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészlet.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
ÜZREG - MNB moratóriumos ügyfélpanaszok (SIPOS.ILDIKO)
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást