Érthető okok miatt a webáruházak életében a novemberi Black Friday-időszak a legerősebb, hiszen ilyenkor óriási akciókat hirdetnek világszerte, természetesen azzal a céllal, hogy a karácsonyi ajándékvásárlás időszakában is térjenek vissza a vásárlók, akár az online shopokba, akár a boltokba, hiszen a hagyományos üzletek közül is egyre többen csatlakoznak az akcióhoz.
Az elmúlt évek során Magyarországon a webáruházi értékesítés a KSH kimutatása szerint – kizárólag az élelmiszerek és különféle iparcikkek tekintetében –
évről évre 30–40 százalék közötti ütemben bővült, 2020-ban azonban a járvány fenekestül felforgatta az érintettek életét.
Vámos György emlékeztetett: az év még normális kerékvágásban indult január-februárban, márciusban viszont már 50 százalékkal növekedett a forgalom az előző évihez képest, majd áprilisban megduplázódott, májusban pedig szintén 50 százalékkal erősödött. Nem csoda, köszönhetően a kijárási korlátozásnak, a hagyományos üzletek helyett a webshopokban igyekeztek pótolni a vásárlásokat a családok.
Ugyanakkor júniusban, júliusban és augusztusban, az eddigi KSH-adatok szerint, a korábbi 30–40 százalékos ütemnél már kisebb, 20–25 százalékos lett a webáruházak növekedése, azt sugallva, hogy ezek esetében is óvatosak a vásárlók. Ebből következően, miután a második járványhullám jelenleg fölfelé futó ágban van,
óvatosnak kell lenni az előrejezéseket illetően is,
mindennek ellenére biztosra vehető, hogy a korábbi hónapokhoz viszonyítva a Black Friday idején meg fog ugrani a forgalom – tette hozzá a kereskedelmi szövetség főtitkára. Az üteme vélhetőn azonban mérsékeltebb lesz a korábbi évekhez képest.
A hagyományos üzletek terén némiképp más a helyzet, hiszen ott a decemberi hónap az, amikor kiugró a költekezés. 2020 azonban rejt magában kétségeket, aggályokat, egyben meglepetéseket is előreláthatóan. Nem véletlen, hogy Orbán Viktor kormányfő október 23-án újfent felhívta a figyelmet a maszkviselés fontosságára, hiszen a járvány elleni védekezésnek ma ez a legfontosabb eszköze – jegyezte meg Vámos György. Ennek megfelelően az üzletekben kötelező annak viselése, mind a vásárlók, mind a dolgozók esetében. Miután viszont akadnak olyanok, akik ezt nem szabályosan teszik, a szövetség maradéktalanul egyetért – a kormányzati szándékkal egybehangzó –
sokkal szigorúbb ellenőrzéssel–fellépéssel,
ugyanis ettől is függhet a karácsonyi ajándékvásárlás.
Az őszi hónapokhoz képest tehát mindenképp várható némi forgalombővülés a Black Friday és a karácsonyi időszakban, tekintettel arra, hogy utóbbi egy olyan megkülönböztetett, nagy horderejű ünnep, amikor minden körülmények között a szokásosnál többet vásárolnak a családok. Más kérdés, hogy hogyan ülnek majd össze ünnepelni a mostani súlyos járványhelyzetben, fűzte hozzá a szakember, ami vélhetően rá is fogja nyomni a bélyegét a vásárlások nagyságára és mennyiségére.
„Óvatosan fogalmazva, felfutás lesz, a rekordok azonban teljesen bizonytalanok" - emelte ki.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!