Március másodikától minden 10 millió forint alatti összegre automatikusan, az ügyfél különleges egyéb felhatalmazása nélkül a hét 7 napján, az év 365 napján, a nap 24 órájában 5 másodpercen belül teljesül majd az átutalás - mondta az InfoRádiónak Schreiber Réka, az Erste Bank Zrt. Központi Operáció vezetője. Jelenleg ugyanis a munkanapokon reggel 7 és délután 5 között elindított átutalások, vagy adott munkanapon belül, vagy legkésőbb a következő munkanapon teljesülnek. Az éjszaka és a hétvégén indított utalások szintén a következő munkanapig állan sorban, emellett általában 2-3 órát kell várni arra is, hogy a jóváírás a kedvezményezett számlán megtörténjen.
Az azonnali fizetési rendszer 10 milliós határa gyakorlatilag a teljes lakossági forintutalási tranzakcióra kiterjed majd.
A jelenlegi statisztikák szerint az utalások több mint 90 százaléka 50 ezer forint alatti összegre szól
- mondta az InfoRádiónak Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális Csatornák Igazgatóságának vezetője. Szerinte
Az ügyfeleknek semmivel sem fog többe kerülni az azonnali utalás, mint amibe most a normál átutalások kerülnek
- hangsúlyozta Schreiber Réka. A Magyar Nemzeti Bank elvárása szerint ez nem egy új termék, csupán a jelenlegi rendszer tempóján és elérhetőségén gyorsítottak. Éppen ezért, ahogyan az ügyfél jelenlegi bankszámlacsomagja árazza az utalásokat, pontosan ugyanilyen áron teljesülnek a jövőben az azonnali átutalások is.
Amennyiben egy összegben kíván 10 millió forint feletti összeget utalni az ügyfél, akkor az a jelenlegi rendszer szerint munkanapokon, a napi 10 elszámolási körben teljesíthető,
vagy természetesen, ha az megoldható, akkor az összeg darabolható 10 millió alatti tételekre - mondta Schreiber Réka.
A bankrendszerrel szemben talán leggyakrabban megfogalmazott kritika, hogy bonyolult és nehezen érthető az ügyfelek számára. Példaként azt említette a szakember, hogy míg az e-mail címére vagy a telefonszámára bárki emlékszik, a bankszámlaszámát nem feltétlenül tudja fejből. Ezért alakította ki a Magyar Nemzeti Bank azt a lehetőséget, hogy egy számlaszámhoz lehet kötni úgynevezett másodlagos azonosítókat március másodikától. Az ügyfél megadhatja majd egy telefonszámát vagy az e-mail címét a számlaszámához, és ha megvan ez a regisztráció, bárki számára elég lesz megadni akár a telefonszámot egy utalás indítása előtt.
Vagyis úgy töltöm ki az utalás űrlapját, hogy a kedvezményezettnél nem a számlaszámot írom be, hanem a telefonszámot, és mégis teljesül az utalás, a pénz a bankszámlán íródik jóvá
- magyarázta az új rendszer lényegét Schreiber Réka. A háttérben a rendszer átfordítja a telefonszámot a megfelelő számlaszámra, és erre könyveli le a tranzakciót.
A bankoknak kötelező lesz ezt a szolgáltatást nyújtaniuk, az ügyfelek számára azonban csak egy választható lehetőség lesz a másodlagos azonosító megadása.
Mivel a magyarországi készpénzhasználat éves társadalmi költségei több száz milliárd forintra rúgnak, fontos lépés az azonnali utalási rendszer és a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások bevezetése.
Ez segíthet a készpénzhasználat visszaszorításában, de a tranzakciós illeték, a kétszeres ingyenes készpénzfelvétel mind olyan elem a jelenlegi rendszerben, amelyek erősen meghatározzák a készpénzhasználat mértékét
- hangsúlyozta az InfoRádiónak Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális Csatornák Igazgatóságának vezetője. Ahogyan a szürke-fekete gazdaság mértéke is nagyon fontos ok, hisze ez készpénzjövedelmeket keletkeztet, azokból pedig már nem válik később számlapénz, és így a készpénzhasználat mértékét folyamatosan fokozzák.
Bek-Balla László szerint önmagában az azonnali utalás nem, de a hozzá kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások már érdemben hozzájárulhatnak a készpénzmentesítéshez. A fizetési kérelem például a közműdíjak rendszeres beszedésével lehet a sárga csekk alternatívája, de a lakossági ügyfelek közötti készpénzes tranzakciókat is kiválthatja.
Dolgozunk egy meghatározott számú ingyenes utalást magába foglaló, kedvezményes csomagáras számlacsomag kialakításán az azonnali fizetési rendszer indításához kapcsolódóan
- mondta Bek-Balla László. Emellett a bank az év második felében tervezi a digitális platform megújítását, ehhez kapcsolódóan pedig szeretnének egy kifejezetten a digitális csatornákat előnyben részesítő ügyfelekre szabott, kedvező árazású csomaggal megjelenni a piacon. A szakember tudomása szerint a többi bank is dolgozik hasonló számlacsomagok kialakításán.